hoe repareer ik een terracotta bloempot, er zijn wat stukken afgebroken, kan ik deze terug lijmen ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
24.3K

Het beste antwoord

Met waterbestendige lijm zou je het kunnen proberen
of tegellijm voor buiten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Je zou het kunnen proberen met secondenlijm, maar ik zou er wel een binnenpot inzetten, waar de planten en de (vochtige !) aarde ingaan. Want als je de planten zó in de gelijmde pot zet, denk ik, dat die lijm niet zal houden na watergeven ed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan lijm kopen bij de bouwmarkt. (tegellijm)

En anders een beetje cement aanmaken en de binnenkant hiermee insmeren, zodat het toch weer stevig vast zit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het zo'n simpele rode bloempot is, dan zou het zo maar kunnen dat de lijm die je nodig hebt om de zaak zo onopvallend mogelijk te lijmen, duurder is dan de pot zelf.

Bij de Wibra en Blokker enzo hebben ze van die hele kleine tubetjes secondelijm, niet zo duur.
Het is een zorgvuldig klusje, maar het is te doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die lijm is te dun: trekt vrijgeheel in poreuze materiaal
Pattex Secondelijm Supergel! Deze secondelijm is wat dikker en trek niet in poreuze materialen

Toegevoegd na 3 minuten:
Te koop oa bij Blokker of bouwmarkten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat kan met constructie cq bruislijm.
Bison-Pattex.Dit is een professionele lijm waar je bijna alles kunt plakken met een verbluffend resultaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb het stuk vervangen door terracotta kleurige klei te gebruiken en daar een nieuw stuk van te kneden.
hard zonder oven, van Dash

Stond heel mooi, maar was helaas niet weerbestendig buiten.

Dit is dus een tip hoe het niet moet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Terracotta is toch niet heel duur?
Of hij moet heel groot en apart zijn.
met das klei kan je hem misschien repareren, zo'n pak is niet zo heel duur maar wel wit van kleur, wel droog zonder bakken.

Je zou hem eventueel daarna nog kunnen verven als het heel goed te zien is. Mede hierdoor is het wat steviger omdat hij waarschijnlijk niet meer water bestendig is zo.
Leuke gekleurde potten zie je in de tuincentrums weer helemaal terug komen.