Hoe lang kun je doen met 1 liter rookvloeistof in een rookmachine?

9 jaar geleden
5.3K
Ritsuka
9 jaar geleden
hoe vaak en hoe lang zet je de machine aan?
Annswers
9 jaar geleden
Het is voor een fotoshoot paar uurtjes. Ik twijfel tussen 1 liter of 5 liter, budget is niet zo groot vandaar.
Ritsuka
9 jaar geleden
zo heel veel rook ga je niet gebruiken denk ik, want na een tijdje heb je 1 dikke mist in de studio en niet meer die sliertjes rook die je graag wilt.

Het beste antwoord

Als het om een effect bij enkele foto's gaat zal je aan 1 liter meer als genoeg hebben.

Hangt ook uiteraard van de gebruikte machine af, een grote machine voor een buitenpodium gebruikt natuurlijk veel meer als 1 van 500 watt en geschikt voor een huiskamerfeestje.
Belangrijker is om te bepalen welk effect je wil bereiken. Gaat de voorkeur uit naar een dichte mist, wil je een doorzichtige nevel en misschien meer een compacte rookwolk die snel oplost?
Verschillende vloeistoffen geven namelijk verschillende effecten, de vloeistof uit bron 1, met een hoge dichtheid (density) geeft een dichte nagenoeg ondoorzichtige rookwolk. Leuk voor een spookhuis of om mensen oriëntatieproblemen te geven, minder geschikt voor licht-en/of laserprojecties aangezien het er niet goed doorheenkomt.
De vloeistof uit bron 2 heeft een lage dichtheid en is daardoor meer als een fijne nevel te omschrijven. Hierdoor komen licht- en laserstralen er veel beter doorheen en blijf je (tenzij er erg veel gebruikt wordt) altijd zicht houden op de omgeving om je heen. Met deze vloeistof is met een gewone rookmachine het effect van een hazer/fazer na te bootsen.
De vloeistof uit bron 3 is een vreemde eend in de bijt en redelijk nieuw. Deze vloeistof lost heel snel weer onzichtbaar op en geeft daarmee een stoom/CO2 effect met het gebruik van een rookmachine. Wel is hiervoor een redelijk zware rookmachine nodig, anders wordt het maar een klein zielig pluimpje. Voordeel is dat je er zo vanaf bent en verder kan met de shoot.

Er zijn ook systemen die met spuitbussen werken en er is zelfs rook uit een handspuitbus (magican hazecan) beschikbaar. Beiden zijn in verhouding erg duur ten opzicht van vloeistoffen, maar voor mobiel gebruik af en toe handiger.

Een grote ventilator kan overigens erg handig zijn om na gebruik ongewenste rookresten de studio uit te werken...