Hoe kan ik een TV ophangen aan de muur zinder grote bouten?

Ik wik mijn Sony flat screen ophangen, maar van mijn moeder mag ik niet omdat we huren en de bouten vaan zo'n beugel te groot zijn om te fixen later. De vijzen van plankjes /kaders mogen wel.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.9K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Die gaatjes zijn gewoon goed te vullen later met vulmiddel en anders gewoon een beetje gips

Antwoorden (3)

De schroefgaatjes van de plankdragers zul je toch ook op moeten vullen als je vertrekt. Waarom die grote gaten van die bouten van de TV dan niet op mogen vullen? Zie je achteraf toch ook niets/evenveel van?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je eerst een grote plaat of plank aan de muur bevestigt die op de vloer staat en een stuk hoger is dan waar de beugel van de tv komt, dan kun je volstaan met kleine schroefjes, of kun je zelfs lijm gebruiken. Door het plaatsen op de vloer wordt de verticale kracht opgevangen. De horizontale krachten worden opgevangen doordat je een arm creëert met de plank of plaat. Je zou ook nog iets kunstzinnigs kunnen verzinnen om het er leuk uit te laten zien. Voor de plaat zou je gewoon spaanplaat kunnen gebruiken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Pedro,
Sorry dat ik een opmerking moet maken, maar het werkt niet helemaal zoals jij denkt. Wat jij oplost is hoofdzakelijk het opvangen de kracht recht naar beneden. Dat is echter niet het grootste probleem, die afschuifkracht kan zelfs met simpele plankdrager pluggen opgevangen worden. Het echte probleem is het moment dat opgevangen moet worden (moment = kracht x arm, zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Moment_%28mechanica%29 ). Het zwaartepunt van de TV is een aantal cm's vanaf de muur, dat veroorzaakt dat de TV wil draaien t.o.v. de muur. Die "draaikracht" moet opgevangen worden door de schroeven waar de ophangbeugel mee vast zit. Aan de bovenste schroeven wordt getrokken, de onderkant van de beugel wordt tegen de muur gedrukt. Die bovenste schroeven is dus het probleem: je hebt kans dat ze uit de muur getrokken worden. En dat is in jouw oplossing niet anders: het moment is even groot, dus de bovenste schroeven van de beugel hebben nog steeds even veel kans uitgetrokken te worden. Lijmen is al helemaal uit den boze. Voor een goede lijmverbinding die trekkracht op kan vangen heb je speciale lijm nodig, en dan nog is het resultaat erg afhankelijk van de uitvoering.

Niettemin kan jouw plank wel een oplossing zijn, want je schrijft dat die een stuk hoger moet zijn dan waar de beugel zit. Ik zou hem zelfs ook nog een stuk boven het scherm laten uit steken. Daardoor wordt de trekkracht op de bovenkant van de plank een stuk minder, waardoor je deze met kleinere schroeven aan de muur mag bevestigen. Maar evengoed moet de bevestiging van de TV-beugel op de plank zeer stevig zijn, dus niet met schroeven, maar met bouten en moeren.

Tot slot: vooral geen spaanplaat gebruiken, spaanplaat kruipt (sorry, alweer en technische term), waardoor het na verloop van tijd krom zal gaan staan onder invloed van de "draaikracht". Gewoon een stevige plank gebruiken van echt hout. Om het moment op te vangen hoeft de plank overigens niet op de grond te staan, want zoals eerder gezegd is de afschuifkracht langs de muur geen probleem.