hoe moet ik mijn gasbrander bijvullen?

Ik heb een navulbare gasbrander en ik weet niet hoe ik die moet bijvullen en welk slangentjes etc ik nodig heb

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
11.5K

Antwoorden (3)

Deze gasbrander kan je niet zelf navullen. Hier moet je mee naar een gas-vul-station.
jc54
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+
Hoewel er veel kan, maar dan wordt het mogelijk wel gevaarlijk:
http://www.huisentuinwinkel.nl/vulpijpje-om-kleine-brander-fles-te-vullen.html
Frimu2
9 jaar geleden
Laten we vooropstellen , dat het gevaarlijk is , en je dus de juiste kennis moet hebben en wellicht nog wat specialistische middelen nodig hebt. Ik zou er voor wellicht 1 of 2 x per jaar ook niet aan beginnen.
Maar als je hem dagelijks zou moeten vullen, kan het intressant zijn dit zelf te kunnen doen. Middelen zijn te koop, en kennis kan je hier met een beetje geluk vergaren. Wellicht moet je eerst een certificaat halen maar het lijkt me geen werk voor een raketgeleerde.
Wel bijzonder, dat er onder wel een antwoord staat , gegeven door iemand genaamd Edraket !
Ik heb dezelfde gasbrander en laat hem vullen bij een bedrijf dat propaanflessen levert/verhuurt.

Zij vullen de fles door de brander te verwijderen, en de grote aansluiting op de bovenkant van het flesje, op een nippel te schroeven op de afsluitkraan van hun grote gasfles.

De grote gasfles met het vloeibare propaan wordt hoger geplaatst dan de kleine gasfles en de afsluiter op de grote gasfles wordt geopend.

Het vloeibare propaan loopt door de zwaartekracht in de kleine gasfles.
Het ontluchtingsschroefje aan de zijkant boven op het flesje wordt enkele slagen losgedraaid zodat het gasvormige propaan in het flesje kan ontwijken en vloeibaar propaan in het flesje kan lopen.

Als vloeibare propaan uit deze ontluchtingsopening komt is het flesje vol.

Het ontluchtingsschroefje wordt dichtgedraaid, en ook de afsluiter op de grote gasfles.

Dan wordt de kleine gasfles losgedraaid van de nippel van de afsluiter van de grote propaanfles. En de brander weer aangebracht op het kleine flesje.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ en eenvoudiger dan ik dacht.
Gewoon vullen, niks geen 80% vulling ofzo.
Wel sigaret uit en buiten doen.
Reddie
9 jaar geleden
"De grote gasfles met het vloeibare propaan wordt hoger geplaatst dan de kleine gasfles", en ook ONDERSTEBOVEN.
Anders loopt er alleen gas over in plaats van vloeistof.
Deze flesjes moet je vullen uit een grote fles propaangas. Je hebt er een vulbuisje voor nodig, dat bij bijvoorbeeld en bedrijf, dat in lasapparatuur handeld te koop is.
Zorg er voor, dat de fles met propaan een graad of 10 warmer is als het te vullen flesje. Schroef de vulpijp eerst op de propaanfles, dan het te vullen flesje op de vulpijp. Het te vullen flesje moet dan omhoog wijzen. Keer dan het geheel om. Zet de grote fles bijvoorbeeld op twee stoelen.
Draai de kranen van beide flessen open. Het vloeibare gas loopt over van de grote naar de kleine fles. Draai het plugje op de zijkant van het kleine flesje een stukje open. Er komt eerst gas uit. Als er voeistof uit komt, is het flesje vol. Draai het plugje dicht en daarna ook de kraan van het flesje.
Draai dan de hele opstelling weer recht op en laat het even staan. Draai dan de kraan van de grote fles dicht en ontkoppelen het vulpijpje. Het flesje is gevuld.
Op deze manier zijn ook camping gas flesjes zonder ontluchtschroefje te vullen, maar dan moet je wegen, zodat er niet te veel gas in de fles komt.
Bedenk, dat het gas altijd van de warmste naar de koudste fles stroomt. Daarvoor hoef je zelfs de flessen niet op de kop te zetten.