Met welke diameter boren jullie mdf voor?

Het doel is een vlakke plaat op de kopse kant van 18mm te schroeven met plaatschroeven van 4,5mm. Wanneer ik voorboor met 3,5mm, draaide de schroef door. Zonder echt aan te draaien (koppellimiet op schroefmachine bijna op minimum). Bij voorboren met 3 mm barste de mdf.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
20.6K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Met een schroefmachine opletten dat je hem niet op snelheid erin draait.
3,2 mm is ook een standaard maat boor.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Denk ook eens aan het gebruik van speciale MDF schroeven. Deze kunnen zonder voorboren geschroefd worden in de kopse kant van MDF http://www.schroeven-online.nl/spax-mdf-schroeven
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Beerenburgetje: heb je ervaring met die schroeven?
Bij hardhout e.d. beloven ze dat ook vaak, maar ik geloof er niet meer in.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hardhout is een ander verhaal. Hierin moet je eigenlijk bijna altijd RVS schroeven gebruiken en die zijn te hard om zonder voorboren te gebruiken; dan knappen ze. De MDF schroeven heb ik standaard in mijn werkplaats en gebruik ze veel. Bij mdf dunner dan 15 mm zou ik echter altijd voorboren omdat er te weinig rand materiaal blijft staan waardoor splijten eigenlijk niet te voorkomen is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De hardhout vergelijking was om aan te geven dat ik de claims niet meer zomaar geloof.
Persoonlijke ervaring vertrouw ik wel.

Het beste antwoord

Om te beginnen zou ik voor 18 mm mdf een iets dunnere schroef nemen. Zorg dat de verhouding van totale dikte van de schroef (inclusief schroefdraad) zo groot mogelijk is ten opzichte van de dikte van de kern. Dan heeft de schroef meer houvast. En hoe langer de schroef, hoe steviger. Dat is meer van belang dan dat je een hele dikke schroef gebruikt.
Voorboren ongeveer 1 mm minder dan de dikte van de schroef, zoals anderen hier ook noemen. Zorg dat het boorgat absoluut loodrecht in de plaat gaat. Scheef boorgat is geheid barsten in de plaat. Om doordraaien te voorkomen kun je ook de schroeven er net niet helemaal in draaien en dan met de handschroevedraaier de laatste slag maken. Of je moet handig genoeg zijn om met de accuboor in kleine slagjes het laatste stukje te doen, dat vergt wat oefening. In 1 keer inschroeven tot de accuboor stopt, ook op het laagste koppel, kan bij mdf al te veel zijn. (Afhankelijk van de instelmogelijkheden van je machine en de kwaliteit van het mdf).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Voorboren van mdf doe je met een boortje, die ongeveer 1 mm kleiner is dan de schacht (dat is het massieve deel van je schroef,) van de schroef.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Allereerst boor je de gehele verbinding met 3mm, dan het gedeelte van de vlakke plaat nog eens met 4,5mm. Op deze manier krijg je een 'trekschroef'. Een beetje lijm op de kopse kant en schroeven maar.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
paulus811
9 jaar geleden
+ voor het advies om de verbinding te lijmen. Mee eens.