Hoe een houten vloer schuren?

We hebben boven alles eruit gegooid en hebben een hele mooie en goede houten vloer, enkel schuren en inolieën zal volstaan.
Doen we dit het best wanneer er nog geen muren staan?
Mag je schuren en gewoon verder werken zonder te bewerken en daarna wanneer alles klaar is inolieën? Of moet er daarna opnieuw geschuurd worden?
Hoelang moet je wachten voordat je er op mag lopen na het olieën?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (2)

ik zou eerst het voorwerk voor de muren doen, dan de vloeren schuren en olieën, en dan de afwerking van de muren (sauzen/behangen) als de vloer weer beloopbaar is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+, Prima antwoord, een schuurapparaat huur je bij de bouwmarkt, die is zo groot als een stofzuiger waar je achter loopt. Dat is makkelijker en sneller dan met een handschuurmachine.
http://www.boels.nl/huren/houtbewerken/schuren/parketschuurmachine
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vergeet ook niet eventuele uitstekende spijkers verder in de vloer te slaan, dat schuurt prettiger en dan laten de vonken geen brandplekken in je vloer na. Dit doe je het best met een drevel:
https://www.praxis.nl/gereedschap-installatiemateriaal/handgereedschap/beitels/koudbeitels-drevels/stanley-drevel-0-8mm/6458736
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Goede tip crea, dat van die spijkers wordt nog wel eens vergeten.
Het is natuurlijk handig als je eerst de vloer zou schuren, geen hoeken en wanden, je kunt dus snel meters maken.
Ik zou dat in dit geval wel doen, zo te zien is het een oudere woning / vloer en de bovenlaag zal wel redelijk vuil zijn, dan zou ik de rest van de verbouwing afmaken, tijdens het plaatsen van de wanden en andere klussen kan de vloer weer beschadigen.
De beschadigingen en vlekken kun je achteraf weghalen / schuren en als laatste pas de vloer in de olie.

Op deze manier kun je het grove werk machinaal doen.
Is de vloer wel schoon en redelijk vlak zou ik het schuurwerk als laatste doen.

Succes.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er bestaan ook schuurmachines voor de kanten en de moeilijke hoeken.
http://www.boels.nl/huren/houtbewerken/schuren/kantenschuurmachine De vloer moet je in 1 keer schuren, anders krijg je holle delen in je vloer, bijwerken van vlekken en beschadigingen is dus geen goed idee, tenzij je dat met een fijn handschuurpapiertje doet. Je moet de vloer schoonmaken en droog maken voor het schuren. Het is het beste om de kamer eerst klaar te maken.