mag ik watervast MDF gebruiken voor het bekleden van buitenmuren (ifv schilderen of tegelen)?

Ik heb verschrikkelijke buitenmuren. Er hangen meerdere lagen verf op. De bovenste lagen zijn er inmiddels af, de onderste zijn er met niets af te krijgen bv. met schuren. Ik ben er nu al een tijd mee bezig en het is erg arbeidsintensief plus zit de muur natuurlijk vol hoekjes en kantjes (die moeilijker te schuren zijn...).
Nu denk ik eraan om die muren te betegelen met een soort gaudi-tegeltjes of te schilderen met verf voor buitenmuren. Maar op de huidige ondergrond kan dat dus niet.... Kan ik hier watervast MDF inschakelen om de muren te bekleden?

9 jaar geleden
1K
jc54
9 jaar geleden
jc54
Maand top 10

Om de oude verfresten goed te verwijderen zou je een zandstraalbedrijf in de arm kunnen nemen, of een unit huren. Dit is wel ongeveer de enige manier om stenen én voegen zuiver te krijgen.
https://www.youtube.com/watch?v=HUT9kKQs2iA
jc54
9 jaar geleden
Oeps, een beetje te veel knip en plakwerk.
paulus811
9 jaar geleden
jc54, top 10 is toch iets om trots op te zijn! Maar als je goede antwoorden blijft geven als reactie, zit je daar volgende maand niet meer in ;-)
liveisgreat
9 jaar geleden
Er zijn vaak mensen die goede antwoorden geven in een reactie. dat is jammer. Goede antwoorden worden nooit verwijderd (tenzij je natuurlijk hetzelfde goede antwoord geeft als iemand die voordien antwoordde), dus men moet geen puntenaftrek vrezen.
En voor de vraagsteller is het leuk om mensen te "belonen" voor de moeite door een duimpe of een "beste antwoord".
Maar goed dat is iedereen zijn keuze. Bedankt voor het goede antwoord jc54 ....

Het beste antwoord

Tja, je kan de muur er mee aftimmeren maar of het lang blijft hangen betwijfel ik. Zelf een watervaste kwaliteit MDF zal snel water gaan opnemen, al was het maar omdat je de kopsekanten, zelfs met een randsealer, nooit helemaal dicht krijgt. Geloof me, ik heb het geprobeerd met boeiboorden. Watervast MDF is bedoeld om in een vochtige ruimte te gebruiken. Dat is niet hetzelfde als buiten in weer en wind.
Als je die muren netjes wilt hebben zou ik ze laten stuccen. Zijn ze mooi strak, en eventueel direct geschikt om op te tegelen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
liveisgreat
9 jaar geleden
ik kan het natuurlijk ook zelf stukken, maar ook hier vrees ik dat het niet houdt... gezien de oude onderlaag.
is watervast multiplex te overwegen, of....?
paulus811
9 jaar geleden
Beerenburgertje heeft gelijk. Watervast MDF is goed voor vochtige ruimten, maar niet voor buitengebruik. En omdat je het tussen de muur en MDF nooit goed dicht krijgt, zal eventueel vocht gaan rotten en stinken. Eerst de oude verflaag eraf stralen, dan primer erop en daarna stucen geeft het mooiste resultaat. Stucen is wel een vak, als je dat niet eerder gedaan hebt zou ik zeker niet met buitenmuren beginnen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je echt met plaatmateriaal wil gaan werken zou je een volkernplaat als Trespa kunnen overwegen. Ik denk overigens niet dat dat veel goedkoper is dat stralen en stucen eerlijk gezegd. Watervast multiplex ( Ocumé) heeft dezelfde bezwaren als watervast MDF.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb hier een linkje voor je.
Hier kun je zien dat MDF voor jou toepassing geen goed idee is.Met trespa platen kan het wel zoals eerder beschreven maar dat indd. rij kostbaar.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Medium-Density_Fibreboard
burgos
9 jaar geleden
Ja, je zal egt moeten gaan stuccen, pfffff
liveisgreat
9 jaar geleden
Ik ga voor Trespa, heb het al gevonden hier in mijn stad..is makkelijker dat stukken. trouwens stukken op die ondergrond vergt al drie weken voorbereiding, hij is echt niet te doen...