Is er een voltmeter die ook schakelt ?

Ik laad een accu dmv windmolen.wanneer accu vol is gebruik ik stroom van accu middels een omvormer voor 1 groep mijn huishouding. Wanneer de wind blijft waaien, blijft de accu vol, ik zou dus nog een groep kunnen gebruiken. Kan ik dit middels een voltmeter schakelen en bewaken, dat die bij bepaalde spanningen schakelt ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (2)

Zeker.

Even een mogelijk (simpele) opstelling:
Neem een relais dat bij een gelijkstroom spanning schakelend die gelijk of hoger is dan de spanning waarop je wilt. (als die hoger is kan je die met een (schuif)weerstand instellen)

Met dat kleine relais kan je dan een zwaarder relais aansturen om van bron te wisselen. Let wel dat gevoelige apparatuur dit mogelijk niet zo leuk vindt.

Dit kan natuurlijk veel netter, maar zover gaat mijn kennis niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Voor dit probleem is kennis van zaken nodig en wat elektronica. Ga niet prutsen met relaistjes en dergelijke, de stromen rond accu's en zonnepanelen zijn een serieus brandgevaar. Er is op dit moment genoeg op de markt om dit probleem op te lossen. zoek eerst in Duitsland, daar hebben ze meer ervaring.