Wat is hier aan de hand, een spannings (220V) probleem, zie omschrijving?

Probleem: Wanneer de waterkoker wordt aangesloten op een wandcontactdoos, dan springt de aardlekschakelaar eruit. De waterkoker staat dan nog niet aan.

Goed, ik dus meten...
Op de stekker van de waterkoker meet ik geen weerstand tussen elk van de polen onderling en met de aarde. Dit is dus in orde.

Als ik de spanning van de contactdoos afhaal (stop eruit), dan meet ik een sluiting (0 Ohm) tussen Fase (L) en de Nul (N). Dit is dus NIET goed.
Ik meet geen weerstand tussen L en Aarde, en tussen N en aarde.

Spanning weer erop, ik meet gewoon 220V tussen L en N op de wandcontactdoos. Ook dus heel raar, want bij een sluiting moet de stop eruit springen.
Maar de gehele groep (keuken) doet het gewoon.

Dezelfde waterkoker op een andere wandcontactdoos van dezelfde groep: hetzelfde probleem, de aardlek gaat eruit.

De waterkoker op een andere groep (vaatwasser) en die doet het gewoon.

Hoe vreemd kan het allemaal worden?

Ik vermoed dus ergens een sluiting in de bekabeling, maar aangezien ze een verlaagd plafond hebben, kan ik niet bij de centraaldoos. Ik heb maar geadviseerd om een installateur hiernaar laten kijken. Ook omdat zij verzekering hebben tegen eventuele schade aan het plafond.

Maar hoe kan er nu een sluiting tussen L en N zitten, zonder dat de stop (zekering) eruit springt?

Hoe kan de aardlekschakelaar eruit gaan als de waterkoker wordt aangesloten (deze staat nog UIT), en ik meet niets qua weerstanden op de stekkerpolen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Goed, eerst even ingaand op de metingen die hebt gedaan:
Je haalt de zekering van de groep eruit, en gaat dan weerstand meten. Wat je vergeet is dat er nog andere gebruikers aangeloten zitten op deze stroomloze groep, waarschijnlijk meet je hun ohmse weerstand. Dat zou het verklaren. Dat je aardlekschakelaar niet doorgaat als je de koker aansluit op een andere groep, komt omdat die andere groep of geen aardlekschakelaar heeft, of eentje met een andere waarde.
Mijn conclusie is dat je waterkoker defect is, dat kan een gevaarlijke situatie opleveren. Ze zijn niet zo duur, koop een nieuwe.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt, ik heb het op mijn werk ook nog even doorgesproken. Ik heb inderdaad de weerstand van andere apparatuur gemeten. Even niet bij stilgestaan. Ik vermoed dat de aardlek wel op die groep is aangesloten (is namelijk geplaatst na een brand). Maar dat de stekker net andersom in de contactdoos zat (verlengsnoer). +1

Andere antwoorden (1)

Het lijkt me een lekstroom probleem, hierbij gaat de zekering er niet uit, maar wel de aardlekschakelaar.Bij het insteken van de stekker, komt er via een stekkerpool wel spanning binnen en lekt er wat stroom weg via de aarde.
de groep van de vaatwasser is misschien anders geaard, en kan er meer lekstroom doorheen gaan dan de andere groep, misschien wel helemaal niet geaard, het geeft dus meer te denken waarom de groep van de vaatwasser er niet uit springt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha Ed, jij bent het. Ik heb die trouwens ook doorgemeten, de aarde van de vaatwasser is WEL aangesloten. Ik meet de sluiting tussen de aarde tussen de groepen.
Even een kettingje gemaakt van 3 personen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat is dan jouw oordeel: waterkoker stuk? Hoe komt die sluiting tussen L en N en dat er toch 220 tussen staat?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een waterkoker, koffiezetapperaat e.d hebben nog al eens dit soort problemen, waarschijnlijk heeft het met vocht te maken, die ergens oxidatie veroorzaakt, waardoor een lekstroompje, heb je een afneembare waterkoker, dan zit het waarschijnlijk in die metalen dingetjes in de voet, die voor de spanning zorgen als je hem weer er op zet, meestal zoek je, je rot naar dit soort problemen, maar een nieuwe kopen, alleen gek dat de groep van je vaatwasser er niet uit gaat, misschien dat je de stekker er andersom in steekt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja daar heb ik nog niet aan gedacht. De stekker anders erin doen. Dat is een goeie. Je hebt gelijk, alleen de voet op de contactdoos is ok, maar zodra de koker erop wordt gezet gaat het mis. Die sluiting tussen L en N baart me nog wel zorgen.