Nieuwbouw woning word opgeleverd behangklaar wat kan er dan op die muur?

Kan je dan alleen behangen?

Stel dat je gewoon de muur wilt sausen kan dat dan of moet je dan eerst laten stucen? De muur is mooi glad, maar je ziet wel de vorm door de afwerklaag heen van de blokken die gebruikt zijn. (Je voelt dat dus niet)

En als sausen niet kan zonder stucen, kan je dan wel laten spacken? Of moet daarvoor ook eerst gestuct zijn?

9 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Er zit waarschijnlijk gips op de muur, als je wil sausen moet er grondering op, maar als het behangklaar wordt opgeleverd, zal dat er waarschijnlijk al opzitten.
Dat voorkomt n.l. dat de gips te veel vocht opneemt, vraag het voor de zekerheid even na.
Dat je de blokken ziet kan komen omdat het nog niet 100% droog is. en/of de laag heel dun is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het kan zijn dat bepaalde afwerklagen er een speciale voorbehandeling nodig is, meestal is dat eenvoudig met een roller aan te brengen. E,e,a, afhankelijk van je keuze natuurlijk.
ronron1212
9 jaar geleden
Gips smeren gaat niet wel roodband of geelband.
Ivana
9 jaar geleden
Ons werd gezegd dat behang-klaar ook inderdaad voor behang bedoeld is. De muren van een nieuwbouwhuis bevatten nog veel vocht, zodat het verstandig is het eerste anderhalf jaar de muren te behangen met voordelig behang. Later kan je hierover dan ofwel nieuw behang of een verflaag aanbrengen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Reactie van Ivana is juist.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik kan mij goed voorstellen dat men voorzichtig is met uitspraken om eventuele claims te voorkomen, je weet nooit wat men bedenkt om op de muur te smeren.
De meeste materialen voor (belangrijk) binnengebruik zijn ademend, het droogproces kan in beperkte mate gewoon doorgaan.
Bij een normale droge muur zal de vochtafvoer zo laag zijn dat het gewoon door de meeste afwerkingen heen zal gaan.
Het komt vrijwel nooit voor dat beide kanten van een muur een waterdichte afwerklaag hebben.
Ik heb hier wanden die "vers"gezet zijn met spack, latex en fijnschuurwerk en na jaren nog steeds muurvast zitten.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
We laten het spacken, dat kan in ieder geval en levert ons de minste zorg op.