Kan mijn pneumatisch gereedschap continu draaien ?

Ik heb verder nog geen compressor of gereedschap. Maar het is ff om een situatie te schetsen.

Ik heb een compressor van 100 liter die pompt tot 10 bar. De compressor zuig 200 liter lucht per minuut aan. En kan 150 liter lucht per minuut afgeven.

Ik heb ook een pneumatische slijptol die heeft een Max werkdruk van 8 bar en heeft een lucht verbruik van 110 liter per minuut.

Kan ik die slijptol dan continue gebruiken ? Dus als de compressor pompt.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Is het een compressor die continu kan draaien?
De goedkopere kunnen dat niet en zullen snel oververhitten en vastlopen. De goedkoopste kunnen maar 20 minuten per uur aanstaan. Verder prima.

Antwoorden (1)

Je gegevens kloppen niet.
Als de compressor 200 liter lucht zuigt, en die tot 10 bar samenperst,
kan hij maar 20 liter samengeperste lucht per minuut afleveren.
En geen 150.
Als je slijptol 110 liter per minuut gebruikt, is het reservoir in ca 2 minuten leeg, terwijl je compressor ongeveer 5 minuten nodig heeft om het reservoir te vullen.
Dus als je de compressor continue laat draaien, kan je slijptol dat niet.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
- lucht comprimeert niet 1:1
Kijk eens naar gegevens van compressors en je ziet dat deze getallen kloppen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Jackd heeft gelijk...