Hoe maak je een dekbedovertrek?

Voor een babyborrel wil ik van 2 lakentjes (van de hema) een overtrek maken. Met zelf geborduurde naam, geboorte datum en een blauw girafje.
Aangezien ik geen naaimachine heb, wil ik graag weten of het mogelijk is om het met de hand te doen en hoe ik dat moet doen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik weet het ook niet :-). Maar is het niet handiger gewoon de lakentjes te geven? Baby heeft toch nog geen dekbed
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Inderdaad! Geen dekbed ivm verstikkingsgevaar.

Antwoorden (2)

Ja, dat kan wel, het is alleen veel werk.
Eerst moet je één van beide lakentjes borduren.
Vervolgens leg je de beide lakentjes met de mooie kant op elkaar (dus met de kanten die je straks wilt zien tegen elkaar aan. Dan moet je met naald en draad de lakentjes aan elkaar maken aan drie kanten. Eén kant laat je helemaal of gedeeltelijk open zodat daar het dekentje in gestoken kan worden.
Als alle steekjes goed vast zitten (eigenlijk zou je overal nog eens langs moeten gaan zodat als er een draadje los gaat, niet het hele dekentje van elkaar ligt) draai je de hoes die je nu hebt binnenste buiten en klaar is je overtrek.

Het probleem van met de hand dit aan elkaar naaien is dat als er straks één draadje kapot gaat je hele overtrek los kan raken van elkaar. Daarnaast weet je niet de exacte maat van het dekentje.

Misschien is het makkelijker voor je dat je het lakentje borduurt aan de bovenrand (aan de mooie kant!) en dat de ouders dan het lakentje over de baby heen leggen met daarover een sprei of iets dergelijks. Als ze dan het lakentje terugslaan over de sprei zien ze dan jouw borduursel.
Zoals hier: http://www.babystuf.nl/wp-content/uploads/2013/03/Cotton-Baby-beddengoed-set-2.jpg jouw borduursel komt dan op de plek van de brandweerwagen en het donkergrijze daaronder is gewoon het dekentje van de baby. Omdat je twee lakentjes hebt zou je ook twee verschillende borduurseltjes kunnen maken. Bijvoorbeeld een met een blauwe en een met een groene giraffe.

Wel een erg leuk idee! Succes!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je legt de lakentjes met de binnenzijde tegen elkaar aan, en naait ze met een fijne stiksteek aan elkaar, maar niet helemaal.
Aan de open zijde vouw je een strook dubbel, en die naai je meteen vast: hier kan het voeteneinde van het dekbedje ingeschoven worden.
De flap die je overhoudt is dan de instopstrook.
Het is uiteraard wel handig als je de maat van het dekbedje weet, dan kan je je overtrek daarop aanpassen.

Wat het borduren betreft zou ik gewoon een kleurig borduursel maken, voor een baby is dat altijd leuk, en hoeft het echt niet zo professioneel te ogen.
Het is misschien kandig als je een plaatje van een giraf vindt om op te spelden en eerst de omtrek te borduren, zodat het duidelijk is dat het een girafje betreft :)

Veel succes, het wordt vast heel persoonlijk en leuk!