Welke verf over acrylverf grondverf heen?

Ik heb een houten plank geschuurd en in de acryl grondverf gezet.

Hierop wil ik een bordspel schilderen.

Welk verf hecht goed op de acryl grondverf? Ik moet zwarte lijntjes trekken en verschillende kleurtjes gebruiken.

Toegevoegd na 19 uur:
+ kan hier uiteindelijk ter bescherming een transparante lak overheen? Zo ja, welke lak laat de kleuren die al geverfd zijn intact?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (1)

In principe iedere acryl (watergedragen) lakverf. Een alkydverf zou de grondverflaag aantasten waardoor de hechting verloren gaat.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een uitgeharde (relatief) grondverf kan gedekt worden met Acryl, synthetische en PU lakken.Eerst lichtjes schuren, voor de (mechanische ) hechting.De adhesie van Acryl en PU, is beter, en sterker dan synthetische.Er bestaat een blanke lak die niet zou verkleuren, en ook niet de basiskleur.In de autolakken is dit gemakkelijk.Als ik een kleur moet maken, waar een blanke laag overkomt, doe ik proefjes.Ga er van uit dat het wat donkerder zal zijn.De UV filter moet er zowieso in zitten.Voor een bordspel matte vernis tegen de reflectie.Je kan ook na alles af is, een transparante film er over kleven?