Waarop moet je letten bij aankoop van behang?

Ik heb een muur geverfd, maar door de structuur van deze *** muur lijkt het na 4 lagen nog alsof ik alleen de basis laag heb aangebracht. Ik heb het dus wel gehad met deze muur en wil deze nu behangen.

Bij de karwei is er momenteel 25% korting op alle behang, maar waar moet ik op letten bij goed behang en moet ik uberhaupt mijn behang wel bij de karwei halen?

Ik wil de muur wit hebben en glad tot licht grof, aangezien de andere muren wel geschilderd zijn en daar een korrelig patroon in zit wil ik dit met mijn behang eigenlijk ook wel.

Is het trouwens mogelijk om een spiegel met een plakstrook aan de muur/behang te monteren? Op de verpakking staat dat deze plakstrook tot wel 42kg kan houden en plakt op behang en beton, maar ik ben bang dat dit mijn behang van de muur trekt en alsnog in duizend stukjes valt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat voor een muur is het?
Voor normaal behang moet de muur wel glad zijn, anders wordt het lelijk.
Maar als de muur na 4 lagen verf er nog steeds niet uitziet, twijfel ik over de muur. Nog ff een verf vraag: heb je de muur eerst behandeld met voorstrijk middel?

Antwoorden (5)

gekopieerd:

Welke soort behang papier moet ik kopen ?

Eerst en vooral moet je toch het verschil weten tussen een aantal verschillende behangsoorten vooraleer je aan de slag gaat. Het behangen is soms nogal verschillend naargelang het soort papier.

Behangen met glasvezel : Dit is goed behang papier om te gebruiken als je bepaalde oneffenheden wil wegwerken en nieuwe scheuren wil voorkomen.
Behangen met Geprägt behang papier : Dit is dus behang papier met een reliëf erin en waar je ook gemakkelijk over kan schilderen.

Behangen met Textiel behang papier : Dit behang wordt minder vaak gebruikt dan gewoon papieren behangpapier omdat het wel redelijk prijzig is. Het kan bestaan uit verschillende soorten textiel zoals katoen,jute,wol...etc

Behangen met dik vinyl : Dit wordt soms wel eens gedaan in plaatsen waar het vochtig kan zijn zoals in bijvoorbeeld de badkamer. Dit omdat het gemakkelijk schoon te maken is op de muur en ook omdat het water bestendig is.

Behangen met Rauhfaser behangpapier: Als je besluit om te gaan behangen met die papier moet je ook verf aankopen, want dit papier dient nadien nog geschilderd te worden. In het papier zitten houtvezels.

Behangen met éenlaags behangpapier: Dit is de meest toegepaste vorm van behangen. De kwaliteit bestaat ook in een uitgebreid gamma evenals de opdruk die op het behang papier staat.

Toegevoegd na 2 minuten:
een spiegel ophangen zal geen probleem zijn als het behang eenmaal goed vast zit! (de lijm goed gedroogd is)
voor de zekerheid kun je meerdere plakstukjes (gewoon knippen) over de spiegel verdelen zodat niet 1 punt het hele gewicht draagt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik raad je rauhfaser behang aan. Of het behang van Karwei kwalitatief goed is, kan ik niet beoordelen, haal het zelf altijd bij de schilder/behanger.
Een spiegel,vlak op de muur geplakt, oefent geen hefboomwerking op die muur uit. Als het behang met goed plaksel is aangebracht, zal dat geen probleem opleveren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik geef je 1 advies koop geen papier behang! Onlangs 1 muurtje behangen, wat een ellende! Je zit ELK oneffenheidje er doorheen. Bij de Gamma vliesbehang gehaald, lekker dik, en dat is perfect!(en nauwelijks duurder)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zou -na eventueel het nodige / grofste geëgaliseerd te hebben- een kwartscoat kunnen aanbrengen, al dan niet aangelengd met latex om een minder grove structuur te krijgen.
Kwartscoat is in feite een dikke latex met zilverzand. Door aanbrengen en afrollen met een vachtroller (fijne structuur) of een structuurroller (grovere structuur) breng je een licht structuur aan op de muur. Door breking van het licht en het aanbrengen van een grotere laagdikte vallen oneffenheden minder op. Ook heeft kwartscoat een wat groter vullend vermogen dan een latex.
Voor een goed resultaat moet je de muur wel weer twee maal rollen / kwasten. Eventueel een proefstukje opzetten op een plaats uit het zicht om te 'voelen' wat het materiaal doet.
Er zijn eventueel ook behangels te koop met vele structuren (zie de link)
Koop als je besluit te behangen in ieder geval een behang met een grovere structuur om de oneffenheden in de ondergrond op te vangen. Let er dan wel op dat de structuur niet in het behang geperst is (papier), maar dat dit in het behang verwerkt is (b.v. rauhfaser / houtvezel) of opliggend (b.v. Granolstructuur). Ook de bouwmarkt heeft deze soorten.
Bij bevestigen van een spiegel de kleefband bij voorkeur kriskras aanbrengen en niet in rechte lijnen. Alternatief is misschien om een lijst om de spiegel aan te brengen die je óf om de spiegel plaatst, óf direct in de muur schroeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou je adviseren om 'Alabastine muur glad' te kopen.
werkt perfect op een korrelige of gescheurde muur of zelfs op glasvezelbehang. Je brengt het op met een roller en met een soort wisser strijk je hem helemaal glad.
Kijk maar eens op dit filmpje;

http://www.youtube.com/watch?v=qgkW0IApd3A

Toegevoegd na 21 minuten:
Ik zeg er wel bij dat het bij een grote muur best in de prijzen kan lopen, want het is niet echt goedkoop. Ook kan het wat lastiger zijn als je gedeeltes laat indrogen, dan ribbelt het nl onder de wisser. Bij een grote muur, kan je dan beter roodband halen, oneffenheden opvullen, licht schuren en dan kan je behangen met elk soort behang.

Ik heb zelf ook zo'n muur gehad en wilde persé behang. Ik heb toen glasvezelbehang gekocht. Werkt perfect!

De spiegel opplakken is weer een ander issue. Je kunt die alleen op behang plakken als het een dunne spiegel is en niet veel weegt. Op een kale muur, moet je eerst zonder te plakken de spiegel tegen de muur houden waar je hem wilt opplakken, heeeel dun met een potloodje de omtrek op de muur aangeven en dit gedeelte eerst wat gladschuren, dan licht gronden met gewone grondverf en dan pas plakken als hij volledig droog is. Op Alabastine plakt de spiegel misschien niet zo goed. Dat lijkt mij zo, maar ik weet het niet zeker. Zorg wel dat je goede kleefstrips erop heb zitten!

Toegevoegd na 29 minuten:
http://www.knauf.nl/show/nl/stukadoren/item/18,39,178/Fix-&-Finish%C2%AE

Mocht je helemaal geen ervaring hebben met dit soort werk, dan kan je beter het bovenstaande proberen. Is veel goedkoper en gemakkelijker. Het heet fix& finish van Knauf.

Toegevoegd na 29 minuten:
http://www.knauf.nl/show/nl/stukadoren/item/18,39,178/Fix-&-Finish%C2%AE

Mocht je helemaal geen ervaring hebben met dit soort werk, dan kan je beter het bovenstaande proberen. Is veel goedkoper en gemakkelijker. Het heet fix& finish van Knauf.