Moet ik er een nieuwe plug indraaien?

Wie heeft er verstand van iets ophangen met pluggen en schroeven? Mijn jassenrek is zojuist naar beneden gelazerd (ja, ik weet het, té zwaar...) en de schroeven zijn uit de pluggen gekomen, sommigen zijn afgebroken en sommigen zitten er nog in... Wie fixt zoiets? Ik heb geen idee... Wat te doen? Geen enkel verstand hiervan.

Het gaat om mijn jassenophanger en dat is gemonteerd met 2x 3 schroeven... Maar die zijn dus uit die pluggen gekomen door het gewicht. Nu zie ik dat er al eerder andere gaten geboord zijn. Dit was een nieuwe poging en die is ook los gekomen. Maar wat is nu wijsheid? Opvullen met Fixit van Fischer (lang leven internet!) en nieuwe pluggen erin doen en vastzetten? Of vullen met montagekit ofzo en nieuwe pluggen erin? Langere schroeven erin en een dieper gat graven?
Ik weet het niet... En ik wil hier niet aan gaan prullen... Dus wie heeft er zinnige tips?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.7K
Ivana
10 jaar geleden
Waarschijnlijk een muur om expansiepluggen in te gebruiken!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Fixit van Fischer zou ik niet doen, dat is meer voor als de gaten echt een zooitje zijn.
Als de gaten goed zijn, krijg je een plug met zo'n "doekje" er niet in.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Veel langere (en dus dikkere) schroeven nemen, en bijpassende pluggen. Als de gaten zelf nog redelijk netjes zijn, kan je deze breder en dieper uitboren voor de grotere pluggen. En de zomer/ of winterjassen apart opbergen, zodat de kapstok minder vol hangt. ( wij hebben ook 6 jassen per persoon in de gang, maar over 2 kapstokken verdeelt ;-)

Het beste antwoord

Om te beginnen schrijf je iets dat niet klopt, de schroeven zijn niet uit de pluggen gekomen, de pluggen zijn die plastic dingen die om je schroeven heen zitten.

Je schroeven zijn met plug en al uit de muur gekomen.

Dat komt natuurlijk door het gewicht dat eraan hing. Maar er kunnen meerdere redenen zijn:
1) de muur is slap (bijv een gipswandje) en dan zijn de gaten te groot geworden.
2) de muur is ok maar er zijn te dunne pluggen en/of te dunne schroeven gebruikt.

In geval 2 is het niet zo heel lastig, dan zijn de gaten nog goed. je moet dan de schroeven en pluggen uit elkaar peuteren (evt met een tang en schroevendraaier). De pluggen gooi je weg en je kijkt of je een iets dikkere maat in die gaten krijgt. (ze moeten er net ingaan maar de laatste cm zou je een tikje met een hamer kunnen doen, dan zitten ze ok. Krijg je ze er gewoon niet in, zijn ze te dik)

Vervolgens neem je een schroef die bij de plug past en schroef je alles weer vast. In dit geval zou ik zelf gewoon een flink dikke schroef nemen, bijv een maatje dikker dan je nu hebt, als je de schroef (EN één van die oude pluggen) meeneemt naar een bouwmarkt of ijzerzaak kunnen ze je helpen met de maat

Is het geval 1) en is de muur slecht, dan moet je eerst weten waardoor dat komt. Aan een wandje van gipsboard kun je niet echt een kapstok hangen met heel veel gewicht maar zo zien de gaten er niet echt uit.

Toegevoegd na 1 minuut:
Sorry, om je eerste vraag te beantwoorden. In een geval als dit is het altijd beter nieuwe pluggen te gebruiker, die oude zijn vervormd dus die zouden voor een klein haakje nog wel kunnen maar niet als je er een kapstok mee vast wilt zetten.

Voor de maat ed zie mijn verhaal hierboven
10 jaar geleden
Ivana
10 jaar geleden
Plus,plus.
Reddie
10 jaar geleden
Ik zou niet zozeer dikkere scheroeven nemen, maar vooral langere.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, daar dacht ik zelf ook aan Reddie...thanks voor deze goeie tips! Denk dat de muur gewoon gipsmuurtje is. Ik ga ermee aan de slag en prullen, kijken of het me lukt.

Andere antwoorden (2)

Mij gebeurde hetzelfde.
Doe eerst constructie lijm (de z.g. "schuimlijm" in de gaten en doe dan de pluggen er in, dan vastschroeven, gaat nooit meer los.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+
wel nieuwe pluggen en (in dit geval) iets langere schroeven nemen. eventueel alles een maat groter.
als dit 5 mm pluggen zijn naar 6 mm gaan. (even gat uitboren)
als dit 6 mm pluggen zijn naar 8.
Of dit nodig is hangt af van hoe de gaten eruit zien, als alles er netjes is uitgekomen is alles bruislijm voldoende.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Altijd nieuwe pluggen en schroeven gebruiken !!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Super tips, thanks!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
en de schroeven niet belasten als de lijm nog niet uitgehard is.
Met 3 pluggen in een stenen muur moet je het wel heel bont gemaakt hebben.
Ik denk dat je in een gips wand zit, en die is hol van achter, hier moet je holle-wand pluggen of holle-wand ankers voor gebruiken.
Frimu2
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Eh, ja, ik heb er nogal wat leren jasjes aanhangen. En die wegen nogal...dus het is ook vrij zwaar... Stom. Maar moet het wat steviger gaan bevestigen. Alvast bedankt!
Frimu2
10 jaar geleden
Wat je ook kan doen , als het een gipswand is......is het zoeken waar de gipswand bevestigd is, met een magneetje kan je verborgen schroeven vinden, en er dus achter komen op welke hoogte er een rachel zit. Deze zitten eigenlijk altijd verticaal. Op die hoogte heb je niet eens een plug nodig.