Hoe krijg ik de hals van de kraan los? De verbinding kan ik redelijk los schroeven maar op een bepaald punt niet verder. De hals krijg ik er niet uit.

Omdat de kraan lekt moet ik ws een nieuw leertje erin doen of van dat tape om de schroefdraad maar omdat ik de kraanhals niet kan losmaken weet ik het nu niet meer.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is het een erg oude kraan? Ik dacht namelijk dat kranen tegewoordig helemaal geen leertjes meer hadden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maakt dat uit? Sorry, maar ik krijg de kraan niet los @#!&^@#
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat lijkt me wel wat uitmaken. Als je kraan geen leertje heeft, hoef je ook niet te proberen het te vervangen. (Ik heb je berichtje ontvangen ::)))

Het beste antwoord

Volgens mij zijn er geen trucjes, deze kraan ziet er standaard uit:
Die moer losdraaien totdat ie helemaal los zit en dan de hals eruit trekken. (eventueel een stukje draaien, dan stukje eruit trekken en dan verder losdraaien)

Klinkt simpel, maar zou goed kunnen dat je heel veel kracht moet zetten.
Kalk kan flink in de weg zitten en het leertje kan wat vervormd en stug zijn.
Een beetje wrikken kan helpen.

Toegevoegd na 14 minuten:
Soms is er meer versleten dan alleen het leertje (rubbertje) en is er teveel ruimte ontstaan in de kraan dat door een leertje niet meer opgevangen kan worden.
Gelukkig zijn dit niet de duurste kranen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
aan alle antwoorden en reacties heb ik wat gehad!

Andere antwoorden (3)

Het zwenkgedeelte van je kraan (hetgeen jij met pijltjes aangeeft) zit geborgd met een borgclip.
In onderstaande link wordt stap voor stap eea. uitgelegd.
http://www.101woonideeen.nl/kluswijzer/stappenplan/keukenkraan-vervangen.html

Toegevoegd na 2 minuten:
De kraan is een andere type maar komt m.i. neer op stap 8 en stap 9 in het voorbeeld. Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik zie het helemaal, er duidelijk maar nogmaals: ik krijg de hals van de kraan, oftewel de kraan ?niet los!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met een klein schroevendraaiertje of een priem zal je toch de borgveer moeten verwijderen Misschien gaat ie defect. Omdat hij daar lekt moet je toch een nieuw rubbertje aanschaffen en koop dan gelijk een nieuw borgringetje. Deze zit nu helemaal geoxideerd en verkalkt in je uitloop.
Je kan ook proberen met een anti kalk of azijn proberen de zaak los te krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dankjewel +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gedaan en hoop dat het gelukt is. M.v.g. TegenXinnig
Om een "leertje" te vervangen hoeft er de hals niet af, hiervoor dient het bewegende deel achter de knop verwijdert te worden, daar is het "leertje" op bevestigd.

In moderne kranen zitten geen "leertjes" meer maar is het een keramisch deel, dit sluit mogelijk niet goed af door verkalking.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de kraan lekt bij het aansluitpunt van de hals
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zie reactie hierboven bij TegenXinnig
Dat "leertje" waarvan sprake is geen leertje maar een rubberen O-ring. Met een platte sleutel die moer losdraaien en naar boven duwen waarna je de O-ring ziet.