Hoe leg je de eerste plank van laminaat parallel aan de muur; met de tong rakend aan de muur of met de groefzijde? Of maakt dit niet uit?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (3)

Ik weet niet helemaal precies hoe dit echt hoort, maar volgens mij maakt het niet uit. Ik heb verschillende keren laminaat gelegd en daar eigenlijk niet echt rekening mee gehouden, en het ligt er mooi in. Succes!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is belangrijk dat je ruimte houdt tussen plank en wand. De planken kunnen werken, waardoor je vloer bol kan komen te staan, als je geen ruimte tussen plank en muur houdt. Zet blokjes tegen je muur en plaats tegen de blokjes de eerste plank, het makkelijkst is de groef richting de kamer, dan schuif je de volgende plank er makkelijk in. tik de volgende plank vast met behulp van een blokje dat je tussen plank en hamer houdt.

Toegevoegd na 3 minuten:
Laat het laminaat eerst 2 dagen op temperatuur komen in de kamer waar het gelegd gaat worden, leg het daarvoor plat op de grond.
Zorg ook voor een goede, vlakke ondergrond.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Is de eerste wand mooi recht, leg dan de eerste strook met de groefkant naar de wand. Hierbij maakt het niet uit of u met het leggen van links naar rechts of van rechts naar links werkt. Plaats de eerste rij panelen en schuif de korte zijden in elkaar, tegen de afstandklosjes, ook aan de kopse kanten. De delen worden gelegd met verspringende kopse naden. Kopse naden van naast elkaar liggende stroken moeten minimaal 30 cm uit elkaar blijven. Let erop dat u geen "trapjes" bouwt maar zorg voor "wildverband".

Hierbij een goede uitleg