iemand aansprakelijk is gesteld reageerd niet wat nu?

klusbedrijf aansprakelijk gesteld voor schade door klus, weigert zijn verzekering in te schakelen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.3K
Reddie
10 jaar geleden
Je zult moeten kunnen bewijzen dat de schade door dat bedrijf is veroorzaakt. Anders blijft je niets anders over dan je verlies te nemen.
Reddie
10 jaar geleden
Overigens heeft de verzekering hier niets mee te maken.
Als iemand jou schade toebrengt moet die dat zelf aan jou vergoeden.
Als die er een verzekering voor kan laten opdraaien is dat zijn zaak, maar niet de jouwe.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heb een expert laten komen die heeft rapportage en foto's gemaakt.
Deze heb ik naar klusbedrijf gestuurd incl. aangetekende brief aansprakelijkheidstelling. Ga mijn verlies niet nemen lijkt me sterk dat je voor €2600 schade kan aanbrengen zonder dat daar iets tegen te doen is?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
We zijn in dit land toch wettelijk verplicht ons WA te verzekeren?
Dus dan vraag ik me af waarom schakel je die dan niet in betaal je premie voor>

Antwoorden (1)

Je vraag is een beetje summier gesteld maar afgaande op de begrippen 'klusbedrijf' en schade ga ik ervan uit dat het een schade betreft aan je huis of inboedel, veroorzaakt door een klusbedrijf dat een opdracht voor je uitvoerde...

Dan geldt ten eerste dat een bedrijf niet verplicht is om zich te verzekeren, al is dat aanbevolen wel te doen i.v.m. bepaalde bedrijfsrisico's waaronder toebrengen van schade aan derden door de uitvoering van werkzaamheden.

Dus, in geval van opgelopen schade als gevolg van werkzaamheden door aannemer/ klusbedrijf dan stel je die partij aansprakelijk voor de schade die ontstaan is en niet zijn verzekeraar.

Dit doe je dan door een in een aangetekende brief, gericht aan het klusbedrijf, duidelijk te omschrijven wat en waaruit de schade bestaat en stel je het klusbedrijf in een redelijke termijn in de gelegenheid de schade te herstellen en als dat niet mogelijk is, de schade te vergoeden. Maak foto's van de schade en voeg kopieën van deze foto's bij. Maak een schatting van het schadebedrag of laat je eigen verzekeraar dit doen en voeg dat schaderapport erbij.

Meld je schade ook aan bij je eigen verzekeraar ( opstal, inboedel, huisverzekering... wat je ook hebt). Je eigen verzekeraar kan nu als bemiddelaar optreden en de verzekering van de tegenpartij aanspreken (als hij die heeft) en langs die weg proberen de schade vergoedt te krijgen.

Is het klusbedrijf niet verzekerd en reageert men nergens op dan rest je alleen nog een civiele (gerechts) procedure om de vordering rechtsgeldig te maken en daarvoor moet je een advocaat in de arm nemen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je reactie. Alles wat je adviseerde heb ik gedaan maar mijn verzekering zegt geen partij te zijn in deze. Advocaten verschillende geinformeerd zeggen dit gaat meer kosten dan het opbrengt. Het kan toch niet zo zijn dat wij in een welvarend land leven waar een of andere idioot dit zo maar kan flikken en er zo mee weg komt?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja Willem690, eigenlijk wel. Daar komt het dan wel op neer.
Het rechtssysteem in Nederland is al dermate veramerikaniseert dat alleen de meest kapitaalkrachtigen onder ons nog hun recht kunnen halen.
Verzekeraars hebben geen interesse meer in het bijstaan van hun klanten want dat kost geld.
Geld dat dan ten koste gaat van hun aandeelhoudersbelang en de bonussen. En dat willen ze niet! Het enige dat je nu nog kunt doen is het klusbedrijf zelf en zijn eigenaar aanpakken d.m.v. negatieve publiciteit. Je zou consumenten TV programma's als VARA Kassa's belbus of TROS RADAR in kunnen schakelen. Of het klusbedrijf via de Rijdende Rechter kunnen aanklagen... Of het succes zal hebben is een tweede, maar als mensen gewaarschuwd worden om niet met zulke bedrijven in zee te gaan dan levert dat direct een heleboel schade op aan zulke bedrijven die het niet zo nauw nemen met de belangen van hun klanten. Zo mogelijk kunnen ze hun tent daarna wel sluiten... Misschien is dat nog een optie?