hoe kan ik meten hoever de heipaal in de grond zit?

hoe kan gemeten worden hoe diep een heipaal in de grond zit?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.8K

Het beste antwoord

Akoestisch onderzoek is dus de technische oplossing voor een indicatie. Maar voor jouw praktische doel zijn er wellicht andere oplossingen die volstaan:

Misschien kun je het bedrijf dat het gedaan heeft nog achterhalen. Of de bouwtekeningen (die zitten bij de destijds afgegeven vergunning dus zijn op te vragen bij de gemeente). Misschien kan iemand van bouw- en woningtoezicht van de gemeente het zo zeggen vanuit veel ervaring met vergelijkbare situaties en kennis van de lokale ondergrond en bouwpraktijk. Evt een die al is gepensioneerd maar het toch leuk vindt om je hiermee te helpen. Of anders een bouwkundig bedrijf of aannemer die veel heeft gebouwd in de buurt.

Dan krijg je je advies gratis of voor een paar tientjes. Dat zal bij akoestisch onderzoek wsl niet gaan lukken.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
bedankt ga ik doen

Andere antwoorden (3)

Meet de totale lengte van de paal,als hij inde grong zit meet je opnieuw zo kan je weten hoe diep hij zit.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
LOL
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hahah.. Dat snapt de vraagsteller zelf ook nog wel natuurlijk
Ja, stel dat ding is 14 meter lang. En er steekt 4 meter boven de grond uit.
Er zit dus een lengte van 10 meter in de grond.
:)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Inderdaad een goed antwoord daarom van mij een plus.....
Poet
10 jaar geleden
Zelfde truc als bij een spijker die in een muur zit eigenlijk
Als je ingeheide diepte van een onbekende paal wil meten kan dat dmv "akoustisch doormeten". In de bron staat een Google zoekopdracht naar bedrijven die dit doen.

Toegevoegd na 3 uur:
En als de vraagsteller zelf wat op google had gezocht had hij/zij ook nog kunnen vinden dat je ook met een magnetometer de lengte van heipalen kan bepalen.

http://www.lankelma-almelo.nl/werkvelden/magnetometersondering/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Poet
10 jaar geleden
Maar in de Funderingskrant lees ik hier: "Verder is het akoestisch meten niet bedoeld om de juiste lengte van een paal te bepalen..."
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=12&ved=0CH4QFjAL&url=http%3A%2F%2Fwww.geomet.nl%2Findex.php%3Fframes%3D%26views%3D%26functions%3DdownloadFile(18134)%26elementId%3D16410%26action%3Dbrowse&ei=oQPEUqaJMca24ASpm4GwDg&usg=AFQjCNFB-94Qdz30b8KmbifdmnS0yCaebw&sig2=akon6q869aJdvKBB8F189g
Poet
10 jaar geleden
Dit bedrijf geeft aan de lengte er "in zekere mate" mee te kunnen bepalen.
http://www.inpijn-blokpoel.nl/geomonitoring/akoestisch-doormeten-palen.aspx