Hoe maak ik een oud koksmes weer scherp en roestvrij?

Een oud koksmes gevonden in de keukenla van m'n oma maar zo bot als een heipaal en zo roestig als wat.
Hoe maak ik hem weer gebruiksklaar?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Breng het naar een slijper
Sommige schoenmakers doen het ook nog

Antwoorden (3)

Roestvrij maken doe je met een staalspons (zie afbeelding).

Om het mes vervolgens scherp te maken gebruik je een zogeheten aanzetstaal (zie filmpje voor uitleg door Gordon Ramsay).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad panteao. Een aanzetstaal is om een mes scherp te houden.
Als je denkt dat het mes het waard is, moet je het naar een goeden messenslijper brengen , hij zal het dan polijsten en naar behoren slijpen. Met een aanzetstaal slijp je geen messen, je slijpt alleen het braampje weg wat ontstaat bij het snijden , met een goed geslepen mes.

Slijp bedrijven zie link
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik doe dat gewoon met een stukje schuurpapier. Standaard in de keukenla liggen speciaal voor een oud broodmes (nog van mijn oma) dat soms door vochtigheid roestig wordt.
Voor de rest: het scherp houden van een mes. Simpel; ik heb gegoogled op een vleesverwerkingsbedrijf (uitbenen) hier in de buurt. Even langsgefietst en die jongens slepen meteen mijn mes even voor me, ideaal!