Reageert een bewegingsmelder van een alarm even snel op een beginnende brand als een rookmelder?

Kortom, als je een alarm hebt, dat werkt op een bewegingsmelder, heb je dan nog een rookmelder nodig?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1K

Antwoorden (2)

De bewegingsmelder gaat pas af als je daar langs rent om uit je brandende huis te vluchten omdat je wakker werd van de rookmelder.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als ik de antwoorden op deze vraag bekijk, zou zo'n melder een brand best eens kunnen opmerken. Vuur = hitte = infrarood = trigger om af te gaan.

http://www.goeievraag.nl/vraag/elektronica/bewegingssensor.48792

Belangrijker is imho dat je gestikt zou kunnen zijn voor het vuur jou bereikt heeft door de rookontwikkeling. Daarom registreren rookmelders rook. Dat doen ze volgens mij door een lichtje naar een plaatje te sturen en af te gaan als die lichtstroom verzwakt vanwege rook/stofdeeltjes (vandaar ook afplakken bij klussen dacht ik).