Hoe veel lagen grondverf moet ik op een houten tafel aanbrengen voordat ik ga lakken?

We zijn op het moment onze houten tafel aan het lakken. Is 1 laag grondverf voldoende, of moeten we er twee of misschien zelfs drie opsmeren voordat we hem gaan lakken?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
29.4K

Het beste antwoord

Hallo Beertender,
Voor een houten tafel te lakken is er maar één laag grondverf nodig(grondverf is trouwens altijd maar één laag,eender welke ondergrond...)
Zo ga je te werk:
-eerst de tafel licht opschuren met korrel 120 of 180
-zeker goed ontvetten na het schuren
-eerste laag grondverf(primer) aanbrengen,kijk dat je grondverf neemt specifiek voor hout ofwel multiprimer zoals we zeggen.Wees niet ongerust als er veel hout doorschijnt,want het is een hechtingslaag en geen kleurlaag
-na de eerste laag grondverf lichtjes schuren met korrel 240(zo haal je fijne foutjes van borstel er terug uit en maak je terug goede hechting voor volgende laag
-dan kan je de eerste laklaag aanbrengen,begin met borstel eerst de moeilijke plaatsen en rondingen te doen en nadien met lakrolletje(geen mousse nemen maar lakrolletje van vilt)
-als je klaar bent met de eerste laag(bovenblad als laatste,dan is makkelijk om je vast te houden en het laatste werkje fijn rechtstaand te doen en als laatse vlak waardor je niet meer moet rondlopen in de buurt van je meest zichtbare lakwerk..) laat je dit best 3 a 4 dagen drogen,je draait je viltrolletje in een plastic zakje van boterhammen of diepvrieszakjes bijvoorbeeld.
-de 2e laag kan je aanbrengen met hetzelfde rolletje wat je bewaarde in het opgerolde zakje
-opgelet,klinkt misschien overdreven maar als er gelakt is de eerste 5 uren eigenlijk iedereen uit de buurt houden want lakverf heeft een statische eigenschap en stof zie je enorm!
-na een tweetal weken is alles "echt uitgehard en is je gekozen verf echt op kleur
-succes!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hey,
Ontzettend bedankt voor je antwoord, want de tafel is echt mooi nu. We wisten alleen niet hoe te ontvetten, hebben we dus niet gedaan. Hoe erg is dat en hoe moet het (voor in de toekomst?)

Andere antwoorden (2)

Dat ligt eraan of je donker hout, of licht hout hebt, maar ook aan de kleur die je de tafel wilt maken.
Op licht hout, is 1 laag meestal wel voldoende, ook voor lichte afwerklagen.
Bij donker hout, zal je 2 lagen moeten aanbrengen, tenzij je de tafel donker af gaat lakken.
Let erop dat de grondverf egaal is aangebracht en goed dekt. Als je de tafel een felle kleur wil geven, kun je vaak beter voor lichtgrijze grondverf kiezen dan voor witte, dit omdat de kleur dan beter dekt. Dit geldt ook voor lichtroze.

Toegevoegd na 5 minuten:
Voor je gaat gronden eerst de tafel ontvetten, dan schuren en stofvrij maken, dan grondverf erover. Eventueel herhalen.
De laklaag kun je het beste de eerste laag kiezen voor hoogglans, hoogglans heeft een fijnere structuur, waardoor de tafel strakker gelakt kan worden en ook al kies je voor de tweede laag voor zijdeglans, je krijgt met eerst hoogglans, een veel strakker resultaat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Helemaal goed!
De grondverf heeft de bedoeling een goede hechting te maken tussen het hout van de tafel en de verf, het is dus echt een tussenlaag.
Bij het op de juiste manier aanbrengen van de grond verf en de voor het hout geschikte grondverf, is normaal maar een laag nodig. ( meest gangbare)
Zeer belangrijk zijn de voorbehandelingen van het hout en de soort hout!
Niet op ieder soort hout kan de zelfde grondverf.
De eerste laklaag wordt meestal verdunt, om weer een goede hechting te krijgen met de grondverf.
Let ook op het wel of niet watergedragen verfsoort en volg dan die adviezen.