hoe sluit ik een wisselschakelaar aan op een elektrisch apparaat?

stroom komt vanuit de centraal doos en gaat vervolgens naar de schakelkast waar de betreffende (wissel)schakelaars komen te zitten waarmee ik mijn elektrische apparaten mee aan/uit wil schakelen {lintzaagmachine 220V + cirkelzaagmachine 220V} kan ik hiervoor wisselschakelaars gebruiken? zo ja hoe sluit ik die dan aan?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waarom uberhaupt een schakelkast, op die machines zitten toch al schakelaars?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
die had ik in eerste instantie gekocht en bleken naderhand niet te zijn wat ik zocht, vandaar ook mijn vraag.
Ik heb die schakelkast gemaakt om de drie apparaten te kunnen bedienen vanaf 1 plek. Mijn lintzaagmachine zit overigens geen schakelaar op. Ik ben een hobbyist en ben regelmatig aan het werk in mn schuur, ook knutsel ik wel eens met mijn kinderen en ik wil het niet op mijn geweten hebben dat die in een oogwenk ongezien de apparaten kunnen inschakelen. daarom heb ik ervoor gekozen de schakelaars in een schakelkast te maken op een plek waar ze niet bijkunnen en wanneer alles is afgemonteerd komt er nog een extra kap overheen voor extra veiligheid. vandaar eigenlijk.

Antwoorden (1)

Waarom gebruik je wisselschakelaars ? Wil je vanop meer plaatsen de machine bedien en? Als je slechts vanop 1 plaats de machine wilt bedienen is enkelpolige genoeg. Je moet ook gaan kijken in de handleiding van de lintzaag en cirkelzaag welke stroom zij trekken uit het net. Als je dat weet kan je naar een schakelaar gaan zoeken die die stromen kan schakelen. Als de stromen te groot zijn voor een gewone schakelaar ga dan is bij nokkenschakelaars zoeken. Deze kunnen hogere stromen schakelen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
die had ik eerst gekocht met het idee die te gaan gebruiken, maar na wat lezen kwam ik erachter dat dat niet diegene zijn die ik eigenlijk zou moeten hebben. En het was mij ook niet helemaal duidelijk hoe en wat het beste is om te gebruiken. Het is de bedoeling de apparaten vanaf 1 plek te bedienen in mijn schuur. De draad vanaf de schakelaar in de schakelkast loopt door naar een enkele wcd waar ik vervolgens het apparaat met een stekker op aansluit.
de lintzaag is voorzien van een Toshiba 1-phase induction motor 4-polig 220V 4,2A / 50Hz 1440 T/min (welk ik later erbij opgezet heb want dat was enkel een lintzaagmachine zonder motor). en de cirkel/schaafcombinatie 220V 2,0A / 50Hz 450W 3000 U/min. dus mijn vraag is min of meer wat in deze de beste schakelaar is om te gebruiken. schakelaars in de schakelkast is inbouw de rest in mijn schuur word opbouw.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4 + 2.5A moet voor de meeste lukken (max. 10A). Aardig overzicht:
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
" 4 + 2.5A moet voor de meeste lukken (max. 10A). Aardig overzicht:
" Dat dacht ik dus ook... dan is het beste dus eigenlijk een dubbelpolige schakelaar? of zou een nokkenschakelaar beter zijn?