Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe sluit ik een wisselschakelaar aan op een elektrisch apparaat?

stroom komt vanuit de centraal doos en gaat vervolgens naar de schakelkast waar de betreffende (wissel)schakelaars komen te zitten waarmee ik mijn elektrische apparaten mee aan/uit wil schakelen {lintzaagmachine 220V + cirkelzaagmachine 220V} kan ik hiervoor wisselschakelaars gebruiken? zo ja hoe sluit ik die dan aan?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
841
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waarom uberhaupt een schakelkast, op die machines zitten toch al schakelaars?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
die had ik in eerste instantie gekocht en bleken naderhand niet te zijn wat ik zocht, vandaar ook mijn vraag.
Ik heb die schakelkast gemaakt om de drie apparaten te kunnen bedienen vanaf 1 plek. Mijn lintzaagmachine zit overigens geen schakelaar op. Ik ben een hobbyist en ben regelmatig aan het werk in mn schuur, ook knutsel ik wel eens met mijn kinderen en ik wil het niet op mijn geweten hebben dat die in een oogwenk ongezien de apparaten kunnen inschakelen. daarom heb ik ervoor gekozen de schakelaars in een schakelkast te maken op een plek waar ze niet bijkunnen en wanneer alles is afgemonteerd komt er nog een extra kap overheen voor extra veiligheid. vandaar eigenlijk.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Waarom gebruik je wisselschakelaars ? Wil je vanop meer plaatsen de machine bedien en? Als je slechts vanop 1 plaats de machine wilt bedienen is enkelpolige genoeg. Je moet ook gaan kijken in de handleiding van de lintzaag en cirkelzaag welke stroom zij trekken uit het net. Als je dat weet kan je naar een schakelaar gaan zoeken die die stromen kan schakelen. Als de stromen te groot zijn voor een gewone schakelaar ga dan is bij nokkenschakelaars zoeken. Deze kunnen hogere stromen schakelen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden