Kan ik rechtstreeks op MDF behangen?

Ik wil een (nieuwe plaat) MDF gaan behangen,maar mijn vraag is of dit direct kan of dat ik deze bijvoorbeeld eerst moet voor behandelen met iets of verven?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
19K

Antwoorden (3)

Kan wel, maar dan moet je allebeide kanten direct doen anders gaat het kromtrekken door de lijm. Beter kan je het even voorstrijken met grondverf of Flevopol.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb het zelf recentelijk gedaan op multiplex, wat gevoeliger is voor kromtrekken, met vliesbehang. Eerst heb ik beide zijden van het hout meerdere malen ingesmeerd met een verdunde versie van de desbetreffende lijm, daarna het te beplakken gedeelte goed dik ingesmeerd met de juiste mengverhouding en het vliesbehang geplakt. Ik heb de randjes en hoekjes ook op deze wijze gedaan en werkt perfect (tot op heden ;-) . Het hout wat ik beplakt heb was al eerder kromgetrokken en is er na deze behandeling wel rechter van geworden ! MDF is minder gevoelig voor kromtrekken omdat het geperst is en geen nerven heeft wat spanning kan geven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het ligt er aan,hoe dik is je mdf?.
Is het minder dan 24 mm, dan zou ik aan beide zijden er een blanke lak over heen smeren,dat hoeft niet netjes,als je alles maar raakt.
Dikker dan 24 mm dan kan je gewoon behangen,in ons bedrijf(meubels) gaan wij daar van uit.
Wil je helemaal zeker zijn smeer dan alleen op de achter kant wat blanke lak.
Niet nodig... maar voor de zekerheid, kost ook niet veel tijd.
Succes.
burgos