Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe bereken ik het vermogen van mijn ledenradiator?

Ik heb een aantal ledenradiatoren in mijn woning. Nu wil ik uitreken wat het vermogen van die dingen zijn. Dit om een check te doen op de digitale radiatormeters die er ivm blokverwarming op geplaatst zijn.

Ik heb nl het vermoeden dat een radiator van minder vermogen (nu aanname op basis van de afmeting van die radiatoren) veel meer punten registreert dan een "grotere" radiator.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
8.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Het beste kan je een vergelijkbare uitzoeken, dan weet je redelijk nauwkeurig wat het vermogen van een nieuwe zou zijn.
Er is niet zoveel aan te berekenen.
Het nadeel hieraan is dan een oudere door vuil van binnen en verflagen van buiten een lager vermogen heeft.

Bereken zou je kunnen doen door de hoeveelheid water te meten die er doorheen stroomt en de begin en eind temperatuur. (beetje lastig want je kan niet zomaar een watermeter er tussen zetten)

Er is ook wel wat te berekenen met de hoeveelheid energie die afgegeven wordt, als een kamer van een bepaalde grootte een paar graden opwarmt. Maar dan moet je ook rekening houden met o.a. luchtvochtigheid en tocht, dus dat wordt al snel nogal onnauwkeurig.

Toegevoegd na 39 seconden:
dat vergelijken kan o.a. hier:
http://www.warmteservice.nl/Verwarming/Radiator-en-convector/Kolomradiator/c/42
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding