hoe bereken ik het vermogen van mijn ledenradiator?

Ik heb een aantal ledenradiatoren in mijn woning. Nu wil ik uitreken wat het vermogen van die dingen zijn. Dit om een check te doen op de digitale radiatormeters die er ivm blokverwarming op geplaatst zijn.

Ik heb nl het vermoeden dat een radiator van minder vermogen (nu aanname op basis van de afmeting van die radiatoren) veel meer punten registreert dan een "grotere" radiator.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
8.1K

Antwoorden (1)

Het beste kan je een vergelijkbare uitzoeken, dan weet je redelijk nauwkeurig wat het vermogen van een nieuwe zou zijn.
Er is niet zoveel aan te berekenen.
Het nadeel hieraan is dan een oudere door vuil van binnen en verflagen van buiten een lager vermogen heeft.

Bereken zou je kunnen doen door de hoeveelheid water te meten die er doorheen stroomt en de begin en eind temperatuur. (beetje lastig want je kan niet zomaar een watermeter er tussen zetten)

Er is ook wel wat te berekenen met de hoeveelheid energie die afgegeven wordt, als een kamer van een bepaalde grootte een paar graden opwarmt. Maar dan moet je ook rekening houden met o.a. luchtvochtigheid en tocht, dus dat wordt al snel nogal onnauwkeurig.

Toegevoegd na 39 seconden:
dat vergelijken kan o.a. hier:
http://www.warmteservice.nl/Verwarming/Radiator-en-convector/Kolomradiator/c/42