Lak witter/grijzer uitgevallen door mengen met terpentine. Wat nu?

Ik heb mijn tafel geverfd. Het frame gewoon met een gebroken witte lak, maar ik wilde het blad meer zoals een whitewash (zodat de nerven wat meer zichtbaar bleven). Nu kon ik nergens whitewash vinden die ongeveer dezelfde kleur had als mijn lak. Ik ben het internet op gedoken en toen vond ik ergens dat je ook je lak kunt verdunnen met terpentine ( 1 op 1) om een whitewash-effect te krijgen. Dit heb ik gedaan. Nu is alleen het feit dat het probleem dat ik wilde voorkomen (erg veel kleurverschil tussen blad en frame) nu toch heeft plaatsgevonden. Ik snap best dat door de verdunning de kleur van de ondergrond (onbehandeld eiken) ook wat naar voren komt, maar het blad lijkt nu bijna grijswit. Terwijl het frame gebroken wit is.

Wat is er fout gegaan? En heeft iemand enig idee hoe ik mijn blad weer wat meer gebroken wit kan krijgen zonder het weer compleet opnieuw te moeten schuren enzo? Is hier een was of lak of iets voor?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

je kunt het blad overlakken met blanke zilvatane vloerlak met daarin een klein beetje wittelak dan dek je n.l. de hout kleur iets af

Toegevoegd na 2 uur:
JE ZULT ,WIL HET BLAD WITTER KRIJGEN CONCESSIE'S MOETEN DOEN ,SILVATANE IS EEN MOOIERE VLOERLAK DAN GLITSA, GEEFT EEN GOEDE BESCHERMING EN MOOIE GLANS
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank voor uw snelle reactie.
U bedoelt met de witte lak de lak die ik al gebruikt heb toch? Blijven de nerven dan nog wel zichtbaar? Ik wil wel graag het whitewash-effect behouden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En wat is het voordeel van silvatane lak t.o.v. andere blanke lakken?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Weet u toevallig ook wat de reden is dat de kleur witter/grijzer is uitgevallen? Heeft dit met de vermenging met terpentine te maken? Of ligt het puur aan de ondergrond?
Zou het beter zijn om de tafelblad opnieuw te schuren en vervolgens een mengsel van blanke lak met de witte lak te gebruiken? Of zal dit hetzelfde effect hebben als het het mengen van de lak met terpentine?