Moet een horizontale dilatatievoeg in buitenmetselwerk afgekit worden?

Of vriest een horizontale dilatatievoeg bij niet afkitten in de winter stuk omdat er altijd water in blijft staan?

Toegevoegd na 3 dagen:
Vrijstaand metselwerk, 50 centimeter hoog, 50 centimeter breed, 15 meter lang. Breed is waar je van boven op kijkt. Dilatatievoeg loopt eerst vertikaal (in feite een grote stootvoeg) en loopt dan horizontaal door. Aan de andere kant weer vertikaal.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (1)

Dilatatie is de methode om het werken van de buitenmuur (buitenblad, buitenspouwblad, gevel) op te vangen door het aanbrengen van een aantal open voegen of met een indrukbaar materiaal gesloten voegen.
Omdat spouwmuren gevoeliger zijn voor bijvoorbeeld uitzetten en krimpen dan de vroegere dikke massieve muren is het aanbrengen van een dilatatievoeg meestal noodzakelijk, zeker voor grotere oppervlakken.
Door aangrijpende belastingen op de gevel en vervorming door temperatuurverschillen kunnen scheuren ontstaan. Dilatatievoegen voorkomen deze scheuren. Zowel verticaal als horizontaal kan de gevel vervormen.
Vooral temperatuurverschillen tussen buiten- en binnenblad van een spouwmuur spelen een rol. Ook temperatuurverschillen bij gebruik van verschillende materialen in de gevel kunnen, door verschillende uitzettingscoëfficiënten, vervormingen veroorzaken.
Met aangrijpende belastingen wordt in dit verband bijvoorbeeld bedoeld de kruip van vloeren e.d. die in verbinding staan met de spouwmuur en steunpuntverzakkingen (zakkingen) waardoor het dragende binnenblad meer vervormt.
Horizontale dilatatie (gesloten voeg van 10 mm)
Een dilatatievoeg kan ook horizontaal zijn aangebracht, bijvoorbeeld bij een betonnen galerij.
- Gesloten voeg met een terugliggende kit op foamkoord. Het buitenblad dient bij horizontale dilatatie ondersteund te worden door geveldragers. Onder de geveldrager moet minimaal 5 mm worden vrijgehouden.
Scheurvorming in wanden is dus te voorkomen door het toepassen van dilatatievoegen in lange wanden of wanden die verzwakt worden door kozijnopeningen, door niet-gefundeerde wanden flexibel aan te sluiten op gefundeerde wanden e.d. Ook wanden waarin grote belastingverschillen aanwezig zijn, bijvoorbeeld bij een uitbouw op de begane grond bij woningen van meer verdiepingen, is het raadzaam om ter plaatse van de overgang een dilatatie toe te passen.
Het aantal dilatatievoegen en de afstand tussen die voegen is afhankelijk van de situatie: o.m. de plaats ten opzichte van de zon (noordzijde of de andere zijden), het materiaal of de materialen van de buitengevel, van de bekende krachten die op de gevel werken (lateien, balkons, overstekken).
De keuze van het dilatatieprofiel is ook afhankelijk van de situatie, de breedte van de gewenste dilatatievoegen e.d.

Een horizontale dilitatievoeg moet dus afgekit worden.