mijn voordeur moet je openen met de sleutel een kwartslag te draaien, maar soms met tot 4 keer ronddraaien, hoe komt dat?

altijd tot een kwartslag om de deur te openen, maar na mischien wel 100 keer moet de sleutel wel tot 4 keer omgedraaid worden om de deur te openen, hoe komt dat?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.5K

Antwoorden (3)

Dat komt omdat je slot stuk is , op het moment dat je de sleutel meerdere keren moet ronddraaien neemt de sleutl de pal niet mee die de sperklink van de schoot naar achteren beweegt en draai je in feite alleen da sleutel en niet het binnenwerk rond van het slot.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ik denk niet dat dat klopt, want na die ene keer 4x ronddraaien kan ik weer heel vaak normaal de deur openen. als het stuk zou zijn lijkt me dat niet kunnen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En als de pallen door het ronddraaien weer los gaan zitten klopt het wel weer.
Maar als je liever hoort dat er gremlins in je slot zitten dan kan ik je dat ook wel antwoorden .
Maar de echte verklaring is dat de overherid je slot manipuleert zodat deze alle sporen kan uitwissen dat ze binnen zijn geweest voor je binnen bent .
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Baikema
Wij hebben dat ook gehad, bleek dat de kam die de schoot in en uit het slot draait gebarsten te zijn en kon daardoor doorbuigen waardoor hij bij het draaien niet altijd meegenomen werd. Gelukkig was de deur open toen het slot helemaal niet meer werkte ( 1 dag voordat we op vakantie gingen) en kon de slotenmakker het makkelijk vervangen. Tip: Laat hier naar kijken nu het slot nog redelijk werkt, Als je b.v. na een vakantie midden in de nacht je huis niet meer in kan heb je veel meer problemen, kost het je veel meer en zal je de deur waarschijnlijk beschadigen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
wij hebben ook zo'n slot, en al vanaf nieuwbouw doet ie vervelend. Het kwam zelfs voor dat je de deur zonder sleutel van buitenaf open kon maken. Maar volgens de woningbouw hoort dat zo.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Het kan ook zijn dat de sleutel versleten is :-)
Dat heb ik gehad, omwisselen met de reservesleutel ging goed.
Er zit aan de cilinder die in de deur zit een platte pen die in een sleuf van het slot valt. Het kan zijn dat deze een keer te ver doorgedraaid is. Dan is dat platte eind rond getrokken waardoor deze bijna geen grip meer heeft en af en toe in die sleuf valt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ken dit verschijnsel bij mijn keukendeur met een "hotelcylinder", dat is een cylinder, waarbij je aan de binnenkant een sleutel kunt laten zitten en toch buiten het slot kunt openen. Het probleem ontstond doordat de motor, die aan de binnenkant op de sleutel zat , de sleutel aandrukt. Dit, omdat het probleem er niet was, als ik de motor er van af haalde.
De oplossing was, de binnenste sleutel aan de punt iets afvijlen, waardoor het mechanisme in de cylinder goed werkt en de buitenste sleutel het slot kan bedienen.
Als je geen sleutel aan de binnenkant hebt, is de oorzaak mogelijk zoals al genoemd, slijtage.