Ik wil een blank gelakt grenen bed verven. Moet ik de lak er eerst volledig afhalen (en waarmee het best?) of is opschuren (en gronden?) voldoende?

Weet jij het antwoord?

/2500

Ja hoor! Ontvetten, schuren, eventueel gronden, licht schuren, en.....aflakken.

De verf moet wel een "aanhechtingspunt" hebben op het hout. Zonder het te schuren zal de verf niet hechten en gaat het bladderen. Even met grof schuurpapier het bed goed schuren, daarna met een lichter schuurpapier de grove kanten eraf schuren, goed vetvrijmaken met ammoniak en nadat het droog is eerst grondverven (dit hecht beter) en dan de door jouw gekozen lak erop smeren. Succes! Toegevoegd na 36 seconden: inderdaad na de grondverf nog even licht opschuren.

klopt allemaal, maar indien je toch de lak eraf wilt halen of eens iets hebt wat lakvrij gemaakt dient te worden, dit kan met thinner. Wel erg goed ventileren en uitkijken op je huid!

Schuren en goed ontvetten. Daarna kan je rechtstreeks 2 of meer lagen verf aanbrengen. Wil je een glad resultaat? Dan na het ontvetten eerst een vullende grondverf aanbrengen.

Als de laklaag een goede hechting heeft op het hout dan zou ik inderdaad gaan voor het ontvetten, schuren, gronden, schuren, aflakken. Als de laklag los zit of bladdert dan zou ik de laklaag er volledig afhalen en daarna beginnen met, ontvetten, schuren, gronden, schuren, aflakken. Robert

Je kan er direct overheen (Na schuren / ontvetten uiteraard). Echter, je moet even opletten: Je kan wel met een lak op terpentine basis over een lak op waterbasis heen. Omgekeerd pakt het niet. Dus als je er overheen gaat lakken: Neem een lak op terpentine basis.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100