Te weinig olie houd in te weinig smering.
De ketting moet je eigenlijk zien als een hele rij scharnieren, deze dienen gesmeerd te worden om een goede werking te garanderen.
Smering zorgt er voor dat de delen glad en met minimale weerstand ten opzichte van elkaar kunnen bewegen.
Valt deze smering weg, loopt het droog en ontstaat er onderlinge wrijving,
door deze wrijving ontstaat er slijtage, kleine metaaldeeltjes ( slijpsel ) die dan vrij komen zorgen voor nog meer slijtage, net zolang totdat de boel zo stug gaat lopen dat de ketting gaat breken of dat de motor het te warm krijgt door te veel weerstand waardoor de boel stuk draait.

Daarnaast heeft de olie ook nog een preserverende werking, deze stoot ook vocht af waardoor roestvorming wordt voorkomen.
Let wel wil je de machine goed onderhouden dan moet je met enig regelmaat de ketting schoon en droog maken om vervolgens weer opnieuw in te oliën, dit omdat olie naast dat het water of vocht tegenhoud de nare eigenschap heeft om vuil aan te trekken, denk aan zand e.d. dit gaat dan op te duur averechts werken en zorgt ervoor dat het nog sneller gaat slijten, zie het dan als schuurpapier.

Heb je het over de motorolie van een ( brandstof kettingzaag ) dit heeft dezelfde functie als motorolie in een automotor.
Die olie zorgt ervoor dat het blok wordt gesmeerd, gereinigd en gekoeld wordt.
Hiervan te weinig, dan loopt de motor op ten duur droog en wordt heet door te weinig koeling en smering en daardoor dus stuk draait.
Denk hierbij bijvoorbeeld aan een vastlopende zuiger, waardoor de zaag eigenlijk min of meer total los is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Iets zwaarder lopen en iets minder zaagkracht, dit wordt pas echt merkbaar bij helemaal geen olie.

slijtage aan ketting en blad.

grotere kans op knappen van de ketting, ook weer vooral bij helemaal geen olie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hij slijt dan erg snel en kan vastlopen en/of breken. Bovendien loopt nijmsnellet warm.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Piepen kraken en breken

Toegevoegd na 1 minuut:
Vergelijk het met de ketting van een fiets die niet gesmeerd wordt.
Robby BB

Toegevoegd na 3 minuten:
OOk het metaal waar de ketting rond draait zal beschadigd raken
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De olie van de kettingzaag is voornamelijk om het lopen van de ketting op het blad te smeren. De olie wordt dan ook vrij rijkelijk toegevoegd. Is de olie op, dan zal de slijtage van het blad snel toenemen en de kans op breuk ook. Het duurt maar enkele minuten tot er problemen ontstaan. Meestal ruik je wel dat er iets fout gaat.