Bespaart radiatorfolie op de achterkant van de radiator echt energie?

Volgens Tonzon is dat wel zo, zie http://www.tonzon.nl/Radiator.htm. De claim wordt ondersteund met infraroodfoto's van de temperatuur van de gevel, met en zonder folie. Echter, een verwijzing naar deugdelijk onderzoek, met echte metingen van energieverbruik en zo, staat er niet bij en kan ik nergens vinden.
Het gedeeltelijk isoleren van een radiator, die juist vrij z'n warmte moet kunnen afstaan, staat me ergens tegen.
Daarbij: als cv-radiatoren aan de achterkant niet zouden moeten verwarmen, waarom maken ze dan geen radiatoren die van zichzelf al aan de achterkant zijn geisoleerd?

Weet jij het antwoord?

/2500

Ja. Dat spul werkt echt. Het idee is dat stralingswarmte terug gekaatst wordt richting verwarming & de kamer in. Als je muur van buiten warm wordt, dan betekend dat dat je de muur aan het verwarmen bent, en die warmte kwijt raakt naar buiten. Alle energie die aar buiten verdwijnt is weg. Die kan je kamer niet meer in. Dus als de folie dat voorkomt dan bespaart dat energie. Ik heb zelf folie [www.isolatiefolie.nl] gebruikt om een dak te isoleren. Ik ben tot halverwegen gekomen voor ik dankzij een ongeluk een paar weken niets heb kunnen doen. Nu met de vorst zie ik duidelijk verschil in waar de sneeuw wel en niet smelt. De radiatoren zijn niet van achteren geisoleert omdat niet duidelijk is vantevoren hoe ze gebruikt gaan worden, En vaak is het zo dat myren ook al geisoleerd zijn. Dan is het verwarmen van de muur achter de verwarming niet zo reg: De warmte wordt weer richting kamer afgegeven. Bij muren die dat niet zijn, of enkelsteens zijn, is het effect dan ook veel groter dan bij moderne geisoleerde spouwmuren

anders zou men een linkse en rechtse radiator moeten maken.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100