Bespaart radiatorfolie op de achterkant van de radiator echt energie?

Volgens Tonzon is dat wel zo, zie http://www.tonzon.nl/Radiator.htm. De claim wordt ondersteund met infraroodfoto's van de temperatuur van de gevel, met en zonder folie. Echter, een verwijzing naar deugdelijk onderzoek, met echte metingen van energieverbruik en zo, staat er niet bij en kan ik nergens vinden.
Het gedeeltelijk isoleren van een radiator, die juist vrij z'n warmte moet kunnen afstaan, staat me ergens tegen.
Daarbij: als cv-radiatoren aan de achterkant niet zouden moeten verwarmen, waarom maken ze dan geen radiatoren die van zichzelf al aan de achterkant zijn geisoleerd?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
9.4K

Antwoorden (4)

Ja. Dat spul werkt echt.

Het idee is dat stralingswarmte terug gekaatst wordt richting verwarming & de kamer in.

Als je muur van buiten warm wordt, dan betekend dat dat je de muur aan het verwarmen bent, en die warmte kwijt raakt naar buiten. Alle energie die aar buiten verdwijnt is weg. Die kan je kamer niet meer in. Dus als de folie dat voorkomt dan bespaart dat energie.

Ik heb zelf folie [www.isolatiefolie.nl] gebruikt om een dak te isoleren. Ik ben tot halverwegen gekomen voor ik dankzij een ongeluk een paar weken niets heb kunnen doen. Nu met de vorst zie ik duidelijk verschil in waar de sneeuw wel en niet smelt.

De radiatoren zijn niet van achteren geisoleert omdat niet duidelijk is vantevoren hoe ze gebruikt gaan worden, En vaak is het zo dat myren ook al geisoleerd zijn. Dan is het verwarmen van de muur achter de verwarming niet zo reg: De warmte wordt weer richting kamer afgegeven. Bij muren die dat niet zijn, of enkelsteens zijn, is het effect dan ook veel groter dan bij moderne geisoleerde spouwmuren
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoeveel voordeel je hebt van radiatorfolie hangt af van de wand waar de radiator tegenaan hangt. Bij een goed geisoleerde wand is de winst klein. ( zeg 3 tot 5m3 per m2 radiatorfolie ).

Ik heb hier overigens in huis gewoon radiatorfolie op de muur achter de radiatoren zitten. En dan bedoel ik het ook echt erachter. Er steken dus geen stukken uit. Alleen als je dus van de zijkant langs de radiator kijkt dan zie je het zitten.

En waarom ze radiatoren niet geisoleerd zijn heeft te maken met aan de linkerkant de uitgangen en 1 moeten maken met aan de rechter kant de aansluitingen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik je vraag goed lees, denk je dat je de radiator moet isoleren, maar dat is niet de bedoeling, je moet de muur achter de radiator isoleren.
Warmte die uitgstraald wordt,kan gedeeltelijk verloren gaan in de achterwand, de muur neemt een gedeelte van deze warmte op en geeft deze weer af aan de spouw, of buitenmuur.
Een gedeelte van de uitgestraalde warmte wordt weerkaatst door de achterwand.
Zelfs de kleur van de wand, heeft hier invloed op, door het radiatorfolie achter de radiator te plaatsen, wordt de meeste warmte teruggekaatst.
Een glanzend zilvere kleur geeft het beste resultaat, een zwarte matte achtergrond de slechtste.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
O.K. zeeburg, dit was me onbekend (zie ook de andere antwoorden)
Maar het zal best werken, als de radiator geen of minder warmte uitstraalt, aan de achterkant, kan er ook geen warmte verloren gaan in de muur er achter.
Dit is echt nieuw voor me, sorry dat ik je verkeerd inschatte.
Een losse hittebestendige plaat met radiatorfolie er op, zal het zelfde werken.
Uit de infraroodfoto's kun je wel opmaken dat het scheelt in energieverbruik. Het is inderdaad wel jammer dat je niet weet hoeveel. Ik ken ook geen wetenschappelijk onderzoek naar de besparing.

Ik denk dat radiatorfabrikanten het niet als hun taak zien om te isoleren. Zoals je zelf al zegt is het de taak van een radiator om juist zoveel mogelijk warmte af te geven. Verder zit je inderdaad van de halve bruikbaarheid als je ze nog maar op een manier kunt monteren. Bovendien is degene die de radiator kiest (aannemer) meestal niet degene die belang heeft bij energiebesparing. Voor consumenten zou het een gat in de markt kunnen zijn. Persoonlijk denk ik dat je nog veel meer energie kunt besparen als je vanuit de fabriek uit geïsoleerde radiatoren zou monteren.