Ik wil mijn zolder isoleren tegen buitengeluid. Onze zolder heeft een geisoleerde puntdak. Graag wil ik weten of iemand een goed systeem weet?

Het huis stamt uit 2008 en het dak is goed geisoleerd merkten we in de winter. Echter geluid lijkt zich ongehinderd naar binnen te kunnen verplaatsen. Ons dak loopt een stuk uit naast het huis, waardoor wij vermoeden dat geluid wordt weerkaatst door het huis onder het dak. Waarbij de ruimte tussen de dakpannen en de houten binnenafwerking fungeert als klank kast.

Wat wij willen doen is het plaatsen van steenwol platen (klemmen tussen de spanten. Daarna tussen de spanten een houten frame maken waarop 12.5 mm gipsplaat wordt gemonteerd. Wat ik mij afvraag is of dit ook niet handiger kan en/of het effectief zal zijn?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (2)

Wat mijn vriend heeft gedaan met zijn thuisstudio is de wanden bekleden met vloerbedekking en dunne schuimrubberen matten (die waar je vroeger op sliep als je ging kamperen, in plaats van een luchtbed).
Dit werkt fantastisch tegen geluid, of dit nu van binnen of van buiten komt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ik dacht ook meer aan schuimrubberen matten of eierdozen.
Geluid moet je verstrooien door een ongelijk (hobbelig) oppervlak te creëren. Maar of dat ook werkt tegen geluid van buiten weet ik niet. Gipsplaat en steenwol werkt prima als warmte-isolatie, maar niet tegen geluid.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
het grote nadeel van vloerbedekking tegen het plafond is het brandgevaar
Ik zou eerst eens goed kijken waar het geluid precies vandaan komt.
Meestal zijn het kieren langs het dak en de gevel of aan de onderkant bij de muurplaat.
Loop alles eens na aan de binnen en buitenkant, kit zo goed mogelijk elk kiertje goed af.
Als dit niet helpt maak dan eens een schetsje van het dak/muur aansluiting, of nog beter de bouwtekening van het dak constructie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beste Jaap, Ik heb ter info een detail toegevoegt van de aansluiting van het dak met het huis. De spleet die je ziet is waar het geluid onder het dak doordringt. We laten de onderkant van het dak (nu hout) waarschijnlijk al bekleden met een laag kunststof. Echter de verwachting is dat dit weinig to niets zal uitmaken. We weten niet zeker of het zo is wat we denken. Vandaar dat we denken op safe te spelen door de binnenzijde nog een keer te isoleren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk dat nog nog meer isolatie weinig zal uithalen.
Beter is goed zoeken naar kieren en kiertjes zeker aan de binnenkant maar ook aan de buiten kant.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hartelijk dank voor de reacties. Ik wacht nog even met binnen isoleren en ga eerst kiertjes dichten. Dit zal ergens in de komende 5 weken gebeuren. Ik laat nog wel even weten hoe het afloopt.