Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Zetten hardhouten palen uit als ze nat worden?

Ik wil een soort van bezemkast maken onder mijn balkon, En omdat het balkon op het westen staat wil ik daar ivm regen hardhouten palen voor gebruiken. Ik heb een paal van ongeveer 2.5 m strak tussen het balkon en een funderings balk geplaatst (Fundering loopt tot onder balkon). Maar nu ben ik bang dat als het gaat regenen, en de verf eraf is, de paal gaat uitzetten en mijn balkon beschadigt.
Is deze angst terecht?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
963

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Bij dergelijke constructies moet je altijd rekening houden met het uitzetten van materialen. Niet alleen ten gevolge van regen, maar ook temperatuursverschillen zorgen voor uitzettingen.
Ik wil je adviseren om aan de bovenkant van de hardhouten paal 1 a 1,5 cm vrij te laten van het balkon. Je kunt dan de hardhouten paal met een gegalvaniseerde hoek vastzetten. Om eventuele zettingen op te vangen moet je de hoek met een slobgat(ruim gat) vastschroeven. Dit kan dan bewegingen opvangen.

Robert
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja, elk hout zet uit wanneer het nat wordt. Elk hout. Maar dan wel in de breedte, nooit in de lengte. En alleen voor dat gedeelte waarin het nat is. Maar dat het hele balkon aan flarden gaat omdat het hout uitzet, die angst is niet gereed.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding