Hoe voorkom ik dat de pin onderaan mijn deur steeds zo laag zakt dat de deur onderaan losschiet?

Mijn badkamerdeur hangt op pinnen. Zie foto.
Het zijn eigenlijk twee buisjes direct boven elkaar waarin van onderaf een pin met schroefdraad is gestoken. De hangers van de deur gaan over het stuk van de pin dat boven het bovenste buisje uitsteekt.

Het probleem is dat de onderste pin in de loop van de tijd naar beneden zakt. Op de foto zie je dat hij al aan het zakken is (onderaan is er ruimte tussen de kop van de pin en het buisje). Als het stuk dat er bovenuit steekt te kort wordt komt de deur onderaan ineens los. Ik moet dan die pin weer hoger schroeven en vervolgens de deur er weer op hangen.

Hoe voorkom ik dat dit steeds weer gebeurt?

Picture for question
10 jaar geleden
8.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Plaats eens een foto van wat er in/aan de deur zit, want volgens mij hoort wat je nu op de foto ziet in de deur te zitten.
Maar hoe dan ook, de boel zit verkeerd gemonteerd, de scharnierpen hoor nooit omhoog te wijzen.
Bordensteker
10 jaar geleden
Dan zitten ze in heel mijn flat overal ondersteboven ... bij mij steken de pennen ook omhoog en ze zitten op het kozijn.

Het beste antwoord

De deur ziet tijdens het deur opendoen kans om de nu al wat gezakte scharnierpen steeds een beetje rechtsom te verdraaien (van bovenaf gezien rechtsom), en daarbij gaat de schroef ook meebewegen, rechtsom, dus naar beneden toe.
Maar als de deur dichtgedaan wordt zal de pen geen kans zien om de schroef mee omhoog te schroeven!

Misschien helpt het om de schroef heel stevig vast te draaien, en de pen en het scharnierdeel aan de deur lekker in te vetten zodat de deur niet elke keer die pen wat kan verdraaien.
Met een centerpons en een hamer kun je proberen om de rand van de schroefkop en de bus daaromheen een tik te geven zodat die kleine metaalvervorming (een putje) zorgt dat de schroef niet meer zo gemakkelijk in de bus kan draaien.

Vraag het desnoods een timmerman, want die zal dit probleem al weleens tegengekomen zijn, hoop ik.
Bordensteker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Omdat de pin er verkeerd inzit. Eenvoudig omdraaien, en het euvel is verholpen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
de Paumelle,zo heten deze soort scharnieren, is versleten.
vervangen door nieuwe is de beste optie.
eventueel de pin er opnieuw inzetten met vloeibaar metaal(2componenten van bv.bison),of de pin erin vastlassen/laten lassen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De pin zit er verkeerdom in. Op deze manier zal de pin bij elke beweging van de deur een klein stukje naar beneden zakken.

Het is trouwens ook raar dat de pin uitsteekt. Normaal gesproken is dat niet het geval.

Wat de bedoeling is: één van de busjes zit vast aan het kozijn, het andere busje zit vast aan de deur. Het busje dat aan de deur vastzit moet *boven* het busje dat aan het kozijn vastzit. De deur leunt nu dus op het busje dat aan het kozijn vastzit.

Nu druk je van boven naar beneden, dus precies andersom als op jouw foto, de pin in de beide busjes. Beetje smeer erbij tegen het piepen en kraken, en klaar ben je.

Ik heb trouwens precies dezelfde soort scharnieren, maar dan met meerdere busjes. Vijf om precies te zijn. Busjes 1, 3 en 5 zitten aan het kozijn vast. Busjes 2 en 4 zitten aan de deur vast. De pin is precies zo lang als de 5 busjes bij elkaar.

Toegevoegd na 25 minuten:

Ik heb een tweede plaatje toegevoegd. Hierop zie je een paumelle, dat lijkt op wat jij hebt.

Je ziet dat de pin een onlosmakelijk onderdeel is van het onderste deel (dat aan het kozijn vastzit), en dat je het bovenste deel (dat aan de deur vastzit) over de pin heenplaatst. De pin steekt daarna niet uit aan de bovenkant van het bovenste deel.

Toegevoegd na 29 minuten:

Eerlijk gezegd lijkt jouw plaatje meer op een scharnier waarvan een busje is afgebroken, dan op een paumelle.

Weet je zeker dat jouw scharnier niet had moeten lijken op mijn bovenste plaatje (hieronder), maar dan met in totaal drie busjes in plaats van vijf zoals op mijn plaatje? Dus bovenste en onderste busje aan het kozijn vast, middelste busje aan de deur vast, en de pin er van boven naar beneden doorheen.

Dat zou in ieder geval verklaren waarom jouw pin uitsteekt: er ontbreekt een busje.

Zou je eens kunnen kijken of dit bij jouw deur het geval zou kunnen zijn?

Cryofiel
10 jaar geleden
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Het is volgens mij gezichtsbedrog dat de pin verkeerd om erin zit. Want de foto is genomen met de deur eruit. Andersom plaatsen gaat niet, dan dondert de deur eruit.
Cryofiel
10 jaar geleden
De deur hoort *niet* op de pin te hangen! Die pin is alleen een draaipunt, hij dient er slechts voor om te zorgen dat de deur niet zijdelings uit het scharnier kan vallen. De steun wordt gegeven door de busjes van het scharnier die aan het kozijn vastzitten. Zie het plaatje onder mijn antwoord. Links zit het kozijn, rechts de deur.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Tenzij, de scharnieren omwisselt, wat in het kozijn zit, doe je in de deur, en wat in de deur zit, doe je in het kozijn, dan kan het wel. Zie pagina 9 van dit document:
https://d2geonz8njxmod.cloudfront.net/medias/sys_master/h51/h8c/8805860016158.pdf
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Het plaatje zag ik niet, die zie ik nu pas.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
het zijn oude paumelles ,geen scharnieren.de paumelle zit goed,met de pin omhoog.ze is alleen stuk/versleten.
Cryofiel
10 jaar geleden
Paumelles ken ik, maar ik heb ze nooit gezien met een losse pin. De pin is een verjongd deel van het onderste busje, en vormt daarmee dus één geheel. Helaas is de foto onscherp. Het lijkt nu of zowel het bovenste als het onderste busje met de deur is verbonden, maar dat kan natuurlijk niet.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Behalve vervangen zou omdraaien toch kunnen werken of niet?
Het stuk met de pin in de deur doen, en het stuk met het "gat" in het kozijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryofiel heeft gelijk, de boel zit verkeerd gemonteerd.
+
Paumelle omdraaien zodat de pin naar beneden wijst. De uitsparing ( vrouwtje) zal je op de deur iets van 4 cm lager moeten monteren dan nu het geval. En wellicht zal je die om moeten draaien met de opening naar boven.
Frimu2
10 jaar geleden
Bordensteker
10 jaar geleden
Dan hangt de deur voortaan helemaal aan het bovenste scharnier, dat kan niet uw bedoeling zijn ...
Frimu2
10 jaar geleden
Wellicht ten overvloede niet gemeld, maar alle paumelles moeten dus omgedraaid worden