Wat houd dubbelwandig in bij buizen en pijpen?

Bij schepen weet ik wel wat het betekend, namelijk dat het 2 wanden zijn, gescheiden met een waterdichte ruimte.
Maar ik kan me niet voorstellen dat je ook pijpen hebt met een tussenruimte in het metaal? Dus wat houd het dan wel in?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Dubbelwandige pijp in de (petro)chemie / pharma :
bestaat uit een binnenpijp en een buitenpijp, beide in staal of roestvast staal.
Beide zijn dus twee volwaardige pijpen, bvb. de binnenste 2” en de buitenste 3”. Aan de uiteinden wordt de buitenpijp tegen de binnenpijp gelast.
Wordt bijvoorbeeld gebruikt om een vloeistof in de binnenpijp warm te houden met behulp van warm water of stoom (of thermische olie) in de buitenpijp. Soms ook gebruikt als eenvoudige warmtewisselaar om de vloeistof in de binnenpijp op te warmen of af te koelen.
Niet enkel de pijp maar ook appendages (bochten, T-stukken, flenzen) en afsluiters kunnen dubbelwandig worden uitgevoerd.

Foto’s heb ik wellicht niet maar constructietekeningen wel. Zal ik tegen morgen proberen te vinden en te posten.

Een enigszins andere toepassing is voor een dijk- of baandoorvoering. Dan wordt de pijp in een andere pijp gestoken, aan de ene kant afgelast, aan de andere kant met een balg lucht-en waterdicht afgewerkt. Op die manier wordt vermeden dat de belasting van de baan (bvb. wanneer een zwaar voertuig net boven de pijp zou blijven stilstaan) op de pijp terechtkomt. Vervorming van de buitenpijp wordt dan wel toegelaten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ok dan.
Maar voor de duidelijkheid, dus zijn niet bepaald pijpen die je tegenkomt bij de bouwmarkt bijvoorbeeld? De aanleiding van deze vraag is dat ik een pijp zoek om dingen op te hangen, en dat ik ergens op internet het advies las om een dubbelwandige buis te nemen als je van plan bent om stukken aan elkaar te lassen. Waarom dat dan weer is, is dan eigenlijk weer een vervolgvraag.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, hoor ! is allemaal maatwerk.
"advies om een dubbelwandige buis te nemen als je van plan bent om stukken aan elkaar te lassen." ??? Naast heel veel juiste en interessante info, vind je ook de zotste fouten op het internet ! :-)
Naast dubbelwandige buis bestaat ook "dikwandige buis". Misschien is er hier verwarring over ? Maar om te lassen heb je zeker geen dikwandige buis nodig ! hoogstens om schroefdraad in het buiseinde te trekken om om heel stevige constructies mee te bouwen (of voor zeer hoge druk toepassingen, maar dit is hier dus niet het geval... )
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ze bedoelen misschien dat je een smallere buis tijdens het lassen in de buis steekt, zodat je de buizen netjes in elkaars verlengde aan elkaar last?
of zoiets als zand in een koperen buis doen zodat je hem mooier kan buigen?
en ik ken ook dubbele buizen om te voorkomen dat de buis doorgezaagd wordt. De binnenste buis gaat dan draaien als je hem wilt zagen, dus kan niet doorgezaagd worden. Tegen inbraak via bovenraampjes bijvoorbeeld.

Andere antwoorden (1)

Bijvoorbeeld de afvoerpijp van de cv waar de gassen eerst door de buitenwand gaan en afkoelen voor ze de binnenpijp uitgaan. Of voor de stevigheid waarbij een metalen pijp bekleed is met kunststof die bestand is tegen een agressieve stof en het metaal niet . Of de uitlaatpijp van een raket waarbij de brandstof eerst door de dubbelwandige pijp loopt om de pijp af te koelen zodat hij niet smelt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dus dubbelwandig betekend dan bijvoorbeeld een metalen buis bekleed met kunststof? Maar een RVS pijp waar omheem nog een RVS pijp zit, met daartussen lucht?, dat heb ik echt nog nooit gezien?
Heeft iemand daar een doorsnede foto van?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://link.marktplaats.nl/1000199880
geen lucht, wel dubbelwandig met isolatie ertussen.