Ik wil in de rand van een eetbord gaatjes boren. Hoe pak ik dat aan en met welk gereedschap?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (4)

Je kunt er een tegelboortje voor gebruiken. Tegels zijn geglazuurd keramiek, net als borden. Dat zou dus moeten lukken!
bamibal
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
...En hoe voorkom ik het wegslippen van het boortje op het gladde glazuur?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kan wat dik tape gebruiken, schilderstape bijvoorbeeld, daar kan je ook goed op aftekenen. Door in het tape te boren blijft het boortje op zijn plek. Daarnaast zou je ook met een heel klein boortje kunnen voorboren. Dan weet je zeker dat die niet wegloopt.
Het mooiste zou zijn als je een dremel freesje heb. Maar je zou ook heel voorzichtig en langzaam kunnen proberen met andere boortjes. Wees voorzichtig en boor rustig.
Sucsess
burgos
10 jaar geleden
Als je tape gebruikt dat slaat om je boor heen,boor heel voor zichtig
om te beginnen, oefen anders eerst even op iets wat je weg kan gooien.
Met een steen boortje,en niet te dicht op de rand,want dat gaat niet lukken.
Houd minimaal een centimeter van de rand aan,anders gaat het scheuren.
burgos
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En hoe voorkom ik het wegslippen van het boortje op het gladde glazuur...?
burgos
10 jaar geleden
Je kan natuurlijk ook van achterkant beginnen te boren bedenk ik net,dat komt niet zo precies,wel langzaam he,anders brokkelt de achterkant.
Met een watergekoelde diamantboor lukt dit zonder problemen. Setjes van dat soort kernboortjes zijn bij Bouwmaat te koop in maten van 4mm tot 80 mm.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
...Klinkt héél kostbaar! Watergekoeld? Hoe doe je dat? En waarom is zo,n boortje beter dan steenboortjes? Glijdt dat boortje niet weg of zo?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij een gewone steenboor is er altijd het risico, dat het bord breekt als de steenboor het laatste stukje boort. in een porceleinen bord lukt het sowieso nauwelijks, want porselein is veel te hard. Een set met een waterpompje kost 70 euro, een los boortje van 6mm een tientje. Kijk op de site van Bouwmaat. Voor een keertje duur, maar voor de gevorderde doe-het-zelver onmisbaar.
vorige antwoorden zijn goed,alleen wel het bord op de plaats waar je wilt boren goed ondersteunen met bijvoorbeeld een stuk hout,anders heb je kans dat door het drukken met het boor het bord alsnog afbreekt.

Gr paul