Hoe kan ik wanden die voorzien zijn van structuurverf glad maken?

Hoi,
Ik heb wat wanden die voorzien zijn van structuurverf. Ik ga deze woning binnenkort verlaten. Echter vroeg de woningbouwvereniging om de muren 'behangklaar' op te leveren. Dwz. dat het glad moet zijn.

Mijn vraag is: Hoe krijg ik deze zo glad (mogelijk)?
Ik heb twee opties in mijn gedachte:
Met een bandschuurmachine glad schuren.
Oververven met dikke grondverf.

Zijn er nog andere mogelijkheden?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
12.2K
Poet
10 jaar geleden
Probeer eens met een gewone baksteen of een stukje stoeptegel oid over de muur heen te schuren. Misschien gaan de korrels eraf

Het beste antwoord

Schuren is een optie.
Afzuiging is noodzakelijk, anders loopt ook het schuurpapier veel te snel vol.

http://www.kluswiki.nl/structuurverf-verwijderen
Hier staan ook andere tips

als het veel werk is:
http://www.boels.nl/huren/houtbewerken/schuren/wand-plafondschuurmachine

Je kan rustig wat testen, als niks lukt moet er toch wat overheen.
Als je gaat huren, vragen of het apparaat er geschikt voor is, lukt het niet dan hoef je meestal niet te betalen.

Toegevoegd na 5 minuten:
beter plaatje
http://www.borent.nl/materialen/details/behangen_schilderen_en_stofferen/diversen/plafond-_en_wandschuurmachine_230v
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Schuren heeft inderdaad het meest geholpen met het minste moeite. Het is weliswaar niet zo glad als glas, maar hij is wel behangklaar. (Korreltjes zijn weg maar de 'putjes' zijn er in gebleven). Voorheen kon je jezelf schaven als je met je hand eroverheen ging, nu niet meer.

Andere antwoorden (3)

Laat de muur stucken, of misschien kun je dat zelf wel met wat hulp. Dan is hij echt behangklaar.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt. Klopt het dat ik met dikke grondverf het ook (zo goed als) glad krijg?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, met grondverf maak je het niet glad, doe wel eerst een primer over je muur, voordat je gaat stucen, dat is echt de beste manier. Ik heb zo 20 jaar geleden ook mijn muren laten behandelen. Dat gaat prima.
Heb je al eens geprobeerd om er met een spaan over te gaan, zodat je de structuur (de hoge deeltjes) er af haalt? (kan ook met een breed plamuurmes maar met spaan gaat sneller en minder last van steekputjes)
Stucen kan misschien, de verf moet dan wel heel goed vast zitten anders valt het stucwerk er met verf en al af, ook moet het gips goed kunnen hechten op de verf.
Afhankelijk van de verf (vettigheid) kan schuren lastig zijn, het schuurpapier zit binnen de kortste keren vol met plakkende verf.
E.e.a. afhankelijk van hoe grof de structuur en wat voor soort verf het is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat krijg je niet glad. Als je het zelf wil doen zal cyprocs platen het makkelijkste.
Robby BB