Hoe groot is de kans dat mijn hele huis met asbest vervuild is?

Onlangs heb ik de asbest dakplaten laten verwijderen door een professioneel bedrijf. Helaas ging de dakdekker een paar dagen vooraf aan de verwijdering door 1 van de platen heen. Ik vraag me nu af of daarbij asbestdeeltjes zijn vrijgekomen die nu in mijn huis zwerven? Daarnaast was de dakdekker erg negatief over het professioneel laten verwijderen van asbest aangezien hij aangaf dat de meeting die werd gedaan niet meeneemt dat er nog heel veel afval op de grond ligt. Ik heb kleine kinderen en maak me nu zorgen of ik geen huis vol asbestdeeltjes heb? Het bizarre is dat de dag na de verwijdering iemand houtworm kwam spuiten, die blies de zolder schoon waar een dag eerder asbest verwijderd was en er ging een enorme stofwolk de lucht in terwijl ik dacht dat ze alles zouden schoonzuigen na zoiets. Is er iemand die hier meer vanaf weet?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.1K

Antwoorden (3)

Neem alle muren, plafonds en andere ruimten goed nat af, bijv met die gele sponsdoekjes. Gooi die nat weg. Dan nog alles goed doorluchten. Dan ben je er vanaf. Wat tussentijds evt is ingeademd daar doe je niets meer aan maar de kans op problemen binnen jullie levensduur is toch wel superklein hoor. Zeker veel kleiner dan de kans om voordien aan iets anders overlijden. Kanker, verkeersongeluk, etc.

Toegevoegd na 11 minuten:
En textiel (gordijnen) wassen in kamers waar het stoffig was.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+
DAARNA, zou je nog kunnen stofzuigen, liefst met een goeie HEPA filter erin.
Doe dat op een dag dat het waait en zet tijdens het zuigen de ramen tegen elkaar open zodat de paar deeltjes die de stofzuiger eventueel niet weggefilterd wegwaaien.
Ik neem aan dat men de asbestplaten in zijn geheel heeft verwijderd/afgevoerd. Asbest wordt pas gevaarlijk als je het stuk maakt. Dat is alleen gebeurd toen de dakdekker door een plaat zakte. Dat losse materiaal had het asbest-bedrijf natuurlijk ook op moeten ruimen, zodat het later niet door een houtworm-bestrijder alsnog door de zolder geblazen kon worden. Als u het niet vertrouwd zou u de asbestverwijderaar er op aan kunnen spreken cq kunnen vragen een nieuwe meting te doen.

Toegevoegd na 10 minuten:
De dakdekker mag dan (terecht) wel negatief zijn over de wijze van verwijdering, uiteindelijk heeft hij wel uw huidige probleem veroorzaakt cq is aansprakelijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vraag eerst eens bij de asbestverwijderaar na, wat hij gereinigd heeft, en hoe hij zijn metingen heeft gedaan.
Een asbestverwijderaar moet namelijk, afhankelijk van het type asbest en hoe het verwerkt is bepaalde metingen doen.
Als er blijkt dat er bij die metingen nog asbest gemeten word, dan mag hij de locatie niet vrijgeven. Als ik het goed heb, moeten deze metingen ook gedaan worden door een onafhankelijk bureau.