We hebben een overkapping. Afvoer van regen en smeltwater willen we in een grindput/bak laten lopen. Hoe maak je een grindput.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
21.2K

Het beste antwoord

Overstort aansluiten op grindput of infiltratieput
Het teveel aan regenwater kan afgevoerd worden d.m.v. een grindput of infiltratieput, het is een natuurlijke aanvulling van het grondwater.
Een grindput kan eenvoudig zelf gemaakt worden. Graaf een gat van b.v. 40 x 60 x 70 cm. Breng een laag grind aan op de bodem van de put. Maak op deze laag grind een bekisting van 4 betontegels van 40 x 60 cm (plaats de tegels op een korte zijde). Vul de bekisting tot circa 5 cm van de bovenzijde van de tegels met grind. De de regenpijp kan nu met een 45° bocht een paar cm's boven het grind gemonteerd worden en klaar is de afvoer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Veel gemeenten en waterschappen geven subsidie op 'ontkoppelen' van hemelwater.
In de link een document van Roer en Overmaas waarin ook beschreven staat hoe groot je grintbak of infiltratie-oppervlak moet zijn per dakoppervlak.
Zelf laten wij het water van onze aanbouw (4x5) gewoon via de regenton in de tuin lopen. Dat gaat prima met zandgrond met gras er op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neem een PVC pijp van maat 160 van ongeveer 1 meter hoog , ingraven boven de regenpijp vullen met grind, klaar

Eventueel een drainageslang aanleggen naar de dichtbijzijnde kolk of put of sloot voor nog snellere waterafvoer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het ligt er wel aan over wat voor oppervlakte je praat. Eenvoudig en snel is:
Boor een gat met een palenboor,
frommel er (een been van) een panty in,
vul dit dan met middelmaat grind.
Je hebt nu een eenvoudige grindput.