Waarom is de douchestraal in de winter minder hard?

Ik heb een combiketel. Als het buiten kouder wordt, is de waterstraal erg slap en de temperatuur is veel lager. Ik heb een (zelfmodulerende) ketel van ongeveer negen jaar oud. Volgens de onderhoudsmonteur is hier echter niets mis mee.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.7K

Het beste antwoord

De ketel levert bij water tappen een vaste hoeveelheid warmte, een bepaalde hoeveelheid water zal dus een vast aantal graden in temperatuur stijgen.
Als het water in de winter kouder bij de ketel aankomt zal je dus óf de ketel meer warmte laten leveren, óf je moet het water langzamer laten doorstromen zodat er meer warmte wordt toegevoegd om toch de gewenste temperatuur te bereiken.
Omdat de ketel echter niet meer warmte kan leveren zal je dus minder water per minuut uit de douche krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op zich waar, maar een combiketel heeft normaal genoeg capaciteit om dit op te vangen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de ketel al op vol vermogen draait bij het verwarmen van water is er geen extra capaciteit beschikbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daarom wil ik ook weten over welke ketel het gaat.
En trouwens ook wat voor een douche.

Andere antwoorden (6)

Misschien omdat de cv dan aanstaat en hij het water moet verdelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met merk en typenummer kunnen we meer, want de gebruiksaanwijzing is meestal online te vinden.

Als de ketel verder ok is, dan verwacht ik dat er een instelling iets te laag staat, want vaak is de temperatuur van het tapwater instelbaar. Als je die wat hoger zet, dan kan de kraan meer koud water bijvoegen en wordt de gecombineerde straal dus harder.

Wat ook zou kunnen is dat de ketel niet goed is aangesloten. Soms wordt bijvoorbeeld een te kleine diameter buis voor het gas gebruikt.

Toegevoegd na 2 minuten:
Vertel meteen ook wat voor een douche je hebt.
Spaarkop, normaal of zijn stortdouche die zeer veel water verbruikt.

Toegevoegd na 5 minuten:
Is de druk in het cv-systeem goed. Ook dat zou dit kunnen veroorzaken. (uitleg is een beetje ingewikkeld, maar vraag maar als je interesse hebt)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb denk ik hetzelfde probleem. Ik denk dat het warme water in de winter minder warm wordt. Hierdoor kan je er minder koud water bij doen als je een lekkere warme douche wilt nemen. Er komt minder water uit de douche en de waterstraal is dus minder krachtig. Ik denk er over om de buizen voor het warme water te isoleren. Mogelijk kan dat bij jou ook?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb dat idee ook als ik nu bij koud weer onder de douche sta. Ik denk echter dat het ook komt omdat je warmer doucht dan 's zomers en er komt nu eenmaal meer koud dan warm water uit de douchekraan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb ook een combiketel. Hij heeft een verwarmingsvermogen van 28 kW.
Het aangevoerde water is in de zomer bijvoorbeeld 20 °C en in de winter 6 °C. Dat betekent, dat de ketel met zijn (beperkte) vermogen, het water 14 graden méér moet verwarmen.

Het komt dus uit de lengte of breedte: per minuut minder douchewater van pakweg 35 °C of evenveel water per minuut, maar dan 'lauw'.

Veel mensen begrijpen niet goed wat vermogen is. Dat is energie per tijdseenheid. De eenheid van vermogen is Watt, en dat 1 Joule energie per seconde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in de winter heb je ook de centrale verwarming aan inhuis, ik ben er zelf achter gekomen als ik warm water uit de kraan wil hebben terwijl de verwarming aan staat, word het water minder warm omdat de warmte dan moet worden verdeeld, misschien is dit ook het geval met douchen en verwarming in de winter, neem aan dat je zomers geen verwarming aan hebt dan kan alle warmte na de douche.