geverfde gyproc platen overschilderen?

Hallo, de gyproc wanden in mijn keuken zijn geschilderd met matte verf. Dat is echt niet proper te houden, de muren zitten al vol met spatjes en vegen.
Ik zou de gyproc nu willen overschilderen (in dezelfde kleur) met satijnglans omdat dat makkelijker te reinigen is. Moet ik daarvoor de gyproc eerst afkuisen of lichtjes opschuren? Of eerst met water reinigen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Eerst ontvetten, dat kan met bijvoorbeeld, water en ammoniak, maar ook met niet sterk ruikende producten zoals water met een scheut St, Marc of HG verfreiniger. Daarna kun je de platen licht opschuren, dit om de verf goed te laten hechten. Vervolgens haal je het stof weg met een veger, doekje of vochtig doekje eventueel gedoopt in de ontvetter. Daarna kun je direct de satijnglans aanbrengen. Na de eerste laag weer licht opschuren en stofvrij maken en daarna de tweede laag aanbrengen indien nodig. Het schilderen kan met kwast en roller. Gebruik verf op waterbasis, omdat dit over alle soorten verf gebruikt kan worden.
Succes.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ok, klinkt doenbaar ook voor iemand met 2 linkerhanden:). Ik probeer het zo! Bedankt!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Succes, breng de lagen dun aan, om zakkers te voorkomen. En laat de lagen tussen de volgende laag lang genoeg drogen, lees de informatie op het blik.