hoe maakt je een lamp waarbij een tafereeltje beweegt door de warmte?

je hebt er verschillende soorten in :
- een lamp met daarom heen twee kapjes. het ene kapje begint te draaien zo gauw de lamp brand en projecteert hierbij soms ook iets op de muur
- een lamp waarbij bv. een waterval schijnbaar begint te stromen
en lukt dit wel met een spaarlamp (die geven immers weinig warmte af)

Toegevoegd na 17 uur:
ik bedoel dus een carrousel lamp

11 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Ik weet niet, of een spaarlamp warm genoeg is, probeer het daarom uit met simpele middelen.
Voor je veel tijd en geld kwijt bent.

Je kunt een binnenkap maken van (dik) papier met een tafereel eruit geknipt (delen dubbelvouwen en dan knippen, zoals je vroeger "kerstboompjes knipte'.

Het binnenkapje moet taps toelopen, maar ook nog spiraals-gewijs (heel licht). Om hem te laten draaien. (zie later)

Maak bovenop de vaste kap van de lamp een haakje:
Van vrij stevig ijzerdraad maak je een kruis / vierkantje. (roostertje) Midden van het kruis boven de warme lamp, uiteinden vast aan de vaste lampenkap.
In het midden maak je dan een haakje, waar je het papieren binnenkapje aan gaat vastmaakt met naaigaren.

Met het naaigaren maak je het binnenkapje vast, zorg dat er uiteindelijk 1 draadje naar dat haakje gaat. Hierbij zorg je, dat het binnenkapje licht "scheef" wordt, spiraal-vorm.
Anders kan hij niet draaien.
Het draadje moet ook dun zijn (naaigaren) omdat het maar 1 richting op gaat draaien.

Het mooiste zal zijn, als je het haakje kan laten draaien in het roostertje boven op het vaste kapje.
Dan zal de draad niet opdraaien.

Ik hoop, dat je het een beetje kan volgen.
Veel succes.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het roostertje is niet moeilijk, met de draadjes.
Maar het kapje zelf helemaal mooi recht krijgen, is me nog nooit gelukt, omdat het in spiraalvorm moet.

Maar als je buitenkapje niet te doorzichtig is, zie je dat eigenlijk niet.

Toegevoegd na 4 uur:
Ik kan geen afbeelding vinden van een kapje.
Maar wel van een warmte-slang, die beweegt.
Het principe, van die spiraal, moet je ook in het lampenkapje hebben, omdat het anders wel warmte kan "vangen" maar niet kan draaien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
liveisgreat
11 jaar geleden
hej, superbedankt! nog een paar vraagjes :
taps toelopend begrijp ik, dat is onderaan smaller dan bovenaan. maar spiraalvormig dat begrijp ik niet zo goed. een spiraal is toch iets dat om zijn eigen as draait, zoals bv de veer van een balpen? hoe maak ik zoiets met papier?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Taps heb je goed. Maar: in dit geval boven smaller dan onderin: je moet de warmte "vangen", dus het binnen-lampje moet smal toelopen, naar boven. Die spiraal vorm:
Als je het kapje zelf maakt, heb je eigenlijk een plat stuk papier wat je oprolt. (snap je?)
Dat rol je dan net een beetje scheef op, zodat het inderdaad 1 keer (net een beetje scheef) om zijn as draait.
Zoals 1 ringetje van die veer van de balpen. Hij moet een beetje in spiraal-vorm zijn: de warmte "vang" je boven doordat het binnen-kapje smal toeloopt. En hij gaat dan draaien, als het aan 1 kant sneller kan "ontsnappen" dan aan de andere kant. Dan pas kan het draaien. Het blijft dus wel een echte lampenkap-vorm. Maar als je goed kijkt, is hij een beetje scheef, zodat 1 kant sneller warm wordt dan de andere. Hoop dat je het snapt!
Ik probeer nog even te googelen, maar net vond ik geen afbeeldingen..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoi Live. Ik kan geen afbeelding vinden van zo'n binnenkapje.
Wel van een warmte-slang, die gaat ronddraaien als hij boven een warmtebron (lamp) hangt. Snap je, hoe die warmte-slang werkt? Dat hij gaat ronddraaien door de warmte?
Dat moet je dus in je kapje zien te krijgen. Je kan dit ook doen, door aan de binnenkant van het kapje een reep papier te plakken, in een spiraal tegen de binnenkant. (papier maakt een hoek van 90 graden met het kapje) Groot nadeel is, dat je die papieren reep kunt zien, als het licht erdoorheen schijnt. Dit bedenk ik nu hoor:
Als je een warmte-slang aan de binnenkant maakt van je binnenkapje, en je zorgt dat die slang je kapje laat draaien, doet hij het misschien ook? (als het kapje dan niet te zwaar is)
Moet er wel ruimte genoeg zijn, boven de lamp.
liveisgreat
11 jaar geleden
aha, het wordt me wel duidelijk nu. bedankt!
enig idee of ik dat ook kan gebruiken voor het maken van een carrousellamp? ik kan helaas niks meer downloaden, dus de afbeelding niet sturen maar als je dat woord googled (of met andere zoekmachine) dan kom je er wel...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoi!
Bij de carrousellamp zit ook een ronde binnenlamp, voor de afbeelding.
Degene die ik kan vinden, hebben zo te zien een mechanisch motortje. (maar kan je toch nog zelf maken lijkt me)
Maar ik denk dat je ze net zo kunt (moet) maken als een ronde lamp. Is zelfs niet moeilijker voor het top-roostertje (wat bovenop buitenkapje (4-kant hier) komt.
De binnenkant moet immers rond kunnen draaien.
Of de buitenkant nu rond, 4-kant of achthoekig is.