Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kun je boren in spaanplaat?

Ik ben van plan om een bank te gaan maken en wilde hier eigenlijk multiplex voor gebruiken maar aangezien dit vrij prijzig is en het meer een test model wordt vroeg ik me af of spaanplaat hiervoor geschikt is qua stevigheid en of het mogelijk is om te boren in deze platen

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Boren is geen probleem met spaanplaat.
Echter het spaanplaat is idd te slap als basis. Hiervoor zal je dan een frame van vurenhouten balken moeten gebruiken.

Toegevoegd na 12 minuten:
Indien je 18mm dik gebuikt kan je zonder frame een bank maken Echter wel onder het zitvlak over de lengte 2 ondersteun platen over de complete zithoogte bevestigen.
(Lees meer...)
Frimu2
10 jaar geleden
Boren zal zonder problemen lukken, alleen de stevigheid van spaanplaat zal niet voldoende zijn. Tenzij je met een goede ondersteuning werkt zal de plaat op zijn middelste/zwakste punt breken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Boren in spaanplaat is geen enkel probleem,en dat het niet stevig genoeg is,dat is maar de halve waarheid.
Wij verwerken in onze meubels niets anders,omdat ander materiaal te duur is,alleen moet je er op letten dat je flink dik plaat neemt,40 mm is een goede basis,niet dunner.
Ga je hier van uit,dan moet het lukken.
Succes met de klus.
(Lees meer...)
burgos
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding