We hebben plannen om de (kleine) badkamer te verbouwenwat raad je absoluut af?

En wat raad je aan? _ Waar ben jij heel blij mee , buiten warm en koud stromend water

de maat van de badkamer is 2.87 bij 1.68.

Toegevoegd na 9 minuten:
De wasmachine/droger hoeft er niet in.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Als je een gezin hebt: een smalle dubbele wastafel met bergruimte er onder, en een grote maar ondiepe spiegelkast er boven. Door de spiegel lijkt de ruimte groter, en achter de spiegel heb je ruimte voor al die kleine frobelpotjes en tubes waar vrouwen meestal mee gezegend zijn.
Ik ben zelf tegenstander van de 'wastrog' zonder stop, ik wil ook kunnen wassen en mijn man wil nat scheren zonder dat de kraan open moet blijven staan.

Toegevoegd na 48 seconden:
Bovenste is dus aanrader, onderste afrader...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (15)

op de lange kant zal ik een was tafel monteren en een hoekdouch opstelling

Toegevoegd na 1 minuut:
dan heb je op de korte kant nog de mogenlijkheid voor een wach machiene en droger erop
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou in ieder geval zorgen voor een wasmachine opstelling.
Op de douche heb je de meeste vuile kleding liggen en het voorkomt dat je steeds naar boven moet of naar beneden met al die vuile was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gebruik vooral geen donkere kleuren, dat maakt de ruimte kleiner. Ik ken de indeling van de badkamer niet maar ik zou zeggen iig een douchbak die afsluitbaar is. Een niet al te grote wastafel, eventueel twee als dat past. Een mooie design radiator waar je de handdoeken overheen kunt hangen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een inloopdouche is echt heel prettig en modern.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben, maar dat is natuurlijk púúr persoonlijk, een enorme fan van een ligbad. Vooral als het ook nog kan bubbelen (dat laatste heb ik niet, maar lijkt me geweldig...) Dan één kant helemaal spiegel doen - je krijgt een veel lichter en ruimer effekt, en het is natuurlijk nog erg handig óók, als je met z'n tweeën aan het fraaimaken bent.
En kies vooral met veel zorg je muurtegels : daar ga je, neem ik aan, járen tegenaan kijken, dus denk bij de aanschaf ervan góéd na...
Ik heb in een huis gewoond, waar donkergroene tegels in de badkamer waren : het was net een grot....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bepaal eerst of je een bad wilt. Zo ja, dan bepaalt dat de inrichting. De douche combineer je dan met het bad.

Als je douche en bad combineert, zorg er dan voor dat de straal zodanig is gericht dat je niet verplicht bent om op de "bolling" te staan waar de bodem van het bad overgaat in de rand.

In zo'n kleine ruimte kan een verwarmde spiegel een goede investering zijn: altijd zicht, ook na het douchen/baden.

Oh ja, een vol bad is ZWAAR! Water weegt een ton per kuub, en in een bad gaat al snel meer dan een kuub. Laat zoiets dus terdege doorrekenen!

Verder is het handig als je bij een reparatie (afvoer lek) overal bij kunt zonder dat je iets open hoeft te breken.

Als je een douchecabine neemt, of een bad met deuren ipv een douchegordijn, kijk dan of je overal goed heen kunt komen. Als de deur van de douchecabine de verkeerde kant opdraait, kan het zijn dat je de toegangsdeur van de douche open moet doen om van de douchecabine naar de wastafel te komen. Dat soort dingen.

Verder: een raam en/of een goede ventilatie.

Handdoekhangers moeten vooral smal zijn in zo'n beperkte ruimte.

Meerdere lichtpunten in het plafond (bijv. halogeenspotjes) voorkomen dat je in je eigen schaduw staat bij het douchen. Bij het baden wil je juist niet dat zo'n fel rotlampje direct in je ogen schijnt.

Ik hoop dat ik je wat gedachtenpunten heb kunnen aanreiken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een ligbad heeft ongeveer een inhoud van 400 tot 500 ltr. Als het bad de volgende afmeting heeft: 80x50x200cm dan kom je op 800ltr. Daar gaan de loze ruimtes onder het bad vanaf.
Zorg vooral voor een halfronde douche, dan heb je meer ruimte bij de wastafel :-) Ik spreek uit ervaring. Wij hebben net op tijd ingezien dat we met een rechthoekige douchecabine niet meer bij de wastafel konden staan. Gelukkig op tijd kunnen veranderen :-)
Ik zou er geen bad in doen, want douchen in een douchecabine is veel confortabeler dan in de badkuip. En douchen doe je iedere dag. Uitgebreid in bad naar verhouding veel en veel minder. Dat kan je dan lekker doen als je eens in een hotel bent.
Dit is natuurlijk heel erg persoonlijk en ik spreek hier voor mezelf en niet voor een ander.
Ik ben ook blij dat ik geen was/droogmachine in mijn badkamertje heb. Ben blij dat ik die toestand ergens anders heb.
Maar nogmaals, iedereen is anders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In een halfrond doucheheb je wel weer minder ruimte,dan in een rechthoekige en dat is goed merkbaar.
Aan de andere kant,als je al zo weinig ruimte hebt, moet je idd woekeren
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat is waar, maar 90x90 en dan halfrond is goed douchen hoor. Beter dan 80x80 en vierkant. Maar ja, het blijft behelpen.
Wie wil niet zo'n grote badzaal met een groot bad, een jacuzzi en een riante douchecabine, met douchekolom met jetstreams, masage stralen en de hele mikmak? :-)
Als je maar zelden in bad gaat dan raad ik het plaatsen van een bad zowiezo af. Het is dan echt zonde van de ruimte waar je ook een tweede toilet oid kan plaatsen.

Ik heb er nog steeds spijt van dat wij dat toen niet gedaan hebben, maar voor een bad hebben gekozen :-(
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij hebben ook een bad ,en er wordt maar zelden gebruik van gemaakt.
en een toilet was beter geweest,nu elke keer naar beneden s,nachts,voor toiletbezoek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@eef, hier net zo dus...
paulus811
14 jaar geleden
Zelfde spijt, een duur bubbelbad laten plaatsen 12 jaar geleden (want ik moest en zou een bad hebben) en heb er sindsdien 2 a 3x in gezeten. De pomp voor de bubbels is ook al kapot. Daarbovenop het wekelijks schoonmaken, maakt dat ik never nooit meer een bad neem. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gebruik je het bad toch als toilet :p
paulus811
14 jaar geleden
goed idee, vertel me maar waar ik zo'n grote bril kan krijgen ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lol
Buiten alle antwoorden hierboven, moet je serieus overwegen of je de badkamer niet kunt uitbreiden door een stukje van een aangrenzende kamer op te offeren. Ik zag er destijds ontzettend tegenop, maar de aannemer had de badkamer binnen een dag een volle meter vergroot en dat geeft ineens heel veel meer mogelijkheden. In ons geval missen we het metertje minder in de kamer ernaast helemaal niet.
paulus811
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
Kan ik me helemaal voorstellen. Maar als het een gipsmuurtje is en deze netjes in blokken wordt gezaagd om af te voeren, valt het best mee. Als de kamer van je zoon dan echt onbruikbaar wordt, zou ik het niet doen, het maakt je huis later moeilijker verkoopbaar.
paulus811
14 jaar geleden
Hi ikziejewel, jij kent je eigen huis het beste. Met de kamer van je zoon erbij kun je je helemaal uitleven op badkamergebied. Wat ik met 'moeilijker verkoopbaar' bedoel is dat je bij verkoop een slaapkamer minder in de aanbieding hebt en dat kan een minpunt zijn, maar daar staat een riante badkamer tegenover. En soms moet je ook niet alles met een financiële blik benaderen (ik doe dat nogal (te) snel) en gewoon genieten van het extra comfort dat je met een grote badkamer krijgt.
Kijk eerst naar je gezinssituatie, heb je echt kleine kinderen (of plannen in die richting.....) dan is een bad heerlijk. Die van ons gaan er tegelijk in en ploeteren wat af. Nadeel is dat het veel ruimte inneemt en je moet douchen in bad. Neem dan wel een bad met een vlakke bodem, zodat je niet te bol staat met douchen enne een thermosstaatkraan is dan ook zeker een must. Zijn de kinderen al groter of er helemaal niet dan zou ik gaan voor een ruime (halfronde) douche. Ik vind niets zo vervelend als steeds ergens tegen aan te stoten onder het douchen. Houdt de kleuren licht en neutraal, kleur breng je aan met (verwisselbare) assecoires enne tot aan het plafon tegelen, kun je de boel lekker schoon houden. Ow en natuurlijk vloerverwarming erin, lekker voor de voeten en heb je geen radiator nodig.

Toegevoegd na 1 dag:
Als je te weinig vloeroppervlak overhoud om het voldoende warm te stoken kun je ook nog denken aan een zogeheten knuffelwand (een soort vloerverwarming in de muur)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
-een regendouche; heerlijk
-douche waar je zonder deur in/uit kunt lopen, erg fijn
-easydrain, veel mooier dan een ouderwets rond putje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Raak: waarom dan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Raak: goed onderbouwd. Ik hoop dat er veel mensen zijn die er rekening mee houden, maar vrees het ergste.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nog even praktisch @ regendouche : dit kan alleen, als je zoveel waterdruk hebt, dat het kán. Bij ons (appartementen) komt er maximaal 6 liter per seconde uit de warme kraan, en dat is láng niet genoeg voor een regendouche...
Vloerverwarming. Ideaal en heerlijk. Ik zou niet meer zonder willen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een infrarood stralingspaneel aan het plafond of wand is super comfortabel. Het scheelt weer ruimte voor CV leidingwerk. Aansluiten is zeer gemakkelijk. Een electrapuntje is genoeg. Het geeft het gevoel van een zonnebank en verwarmt de gehele ruimte. Heerlijk tijdens het afdrogen. Zie de site van Lexin. Bij de bouwmarkt (Karwei) hebben ze ze van Haceka. Qua energie verbruikt het niet meer dan een radiator.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou niet meer zonder willen, en het was in onze kleine badkamer een uitkomst omdat je de ruimte nu voor een wastafel en toilet kunt gebruiken. De aanschafprijs is t.o.v. een designradiator relatief goedkoop (ca. 300,-)
Geen bad want dan is het meteen vol.

Wel een dubbele wasbak een douchehoek met eventueel glazen wanden en deur om visueel de ruimte te vergroten. Een douchekolom met massagestralen en regendouche en aparte handdouche is ideaal. Ook een toilet op de badkamer is makkelijk.

Houd je van een bad en wil je toch badderen en bubbelen; neem je een jacuzzi en die zet je in de tuin. Houd je genoeg ruimte over om in de badkamer je kont te keren. Donkere kleuren zijn helemaal in vooral antraciet en zwart. Het maakt inderdaad donkerder maar je kunt ook kiezen voor half donker en half licht dan verkleind het absoluut niet en heb je toch de visuele warmte van de donkere kleur.

Succes!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je vraagt wat je af raad:
Direkt na de verbouwing met vakantie gaan. Toen ik klaar was met de badkamer zijn we op vakantie gegaan. Toen we weer thuis kwamen stond het water in het keukenkastje beneden.

Advies:
Maak een luxe douche douchepaneel i.p.v. een ligbad. Neem een badkamermeubel met veel spiegel.