Hoe dik moet een MDF bureaublad zijn?

Ik ga een driehoek bureau maken (1,30 x 1,30 x 1,84) van MDF (zijden van 1,30 meter komen tegen de muur). Welke dikte moet het blad zijn zodat het niet doorbuigt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
10.9K

Antwoorden (3)

Tja .... het probleem bij een bureaublad is het doorhangen. MDF is relatief zwaar, dus als je een dikker blad neemt, dan weegt het ook meteen meer. Dus het is weliswaar beter bestand tegen doorhangen, maar het heeft door zijn gewicht ook meer de neiging om door te hangen. Ik vind een schuine zijde van 1,84 toch wel behoorlijk, dus eerlijk gezegd: neem geen MDF. Ik zou gaan voor een goede kwaliteit multiplex van 18mm.
Dat is wel duurder, maar zowel sterker als minder zwaar.
Als je toch MDF per se wilt gebruiken (vanwege de prijs, bijvoorbeeld), dan zou ik zeggen 19mm. Of 25mm dat ziet er voor een bureaublad net wat mooier uit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor het goede antwoord. Ik zat aan MDF te denken omdat je dat zo mooi glad kunt afwerken (verven), maar wellicht is multiplex dan toch een betere optie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De gemakkelijke afwerking is inderdaad vaak het argument, maar dat valt nog tegen. Er zit een vettig beschermlaagje op dat je er goed af moet halen voordat de verf mooi egaal houdt. Bovendien absorberen de kopse kanten heel erg (inclusief gefreesde randen) dus het is niet makkelijk om dat mooi te krijgen.
Een goede kwaliteit multiplex, met een goede kleur beits en lak is heel erg mooi (okee kwestie van smaak, geef ik toe) af te werken. Let wel op multiplex heeft vaak reparaties in het oppervlak, maar bij een goede kwaliteit heeft een van de twee kanten die reparaties niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik ben het helemaal met wieri347 eens.
Als je het blad niet te dik wilt maken, kan je ook 18 mm nemen, en aan de onderkant langs de schuine kant ene opdikstrook lijmen. Dan is de voorkant mooier en steviger, en het blad niet zo zwaar en zo duur.
Gezien de 1,84 m overspanning en dat op de meest belaste zijde zou ik gaan voor een blad van 24mm waarvan de voorzijn verdikt is.
Probleem is evenwel of u zo een blad kan vinden met diepte van 0,92 m.

Toegevoegd na 10 minuten:
Sorry, dat moet 25 mm zijn en die 0,92 zal wel geen probleem zijn want standaard zijn die platen 1,22 m breed. Ik dacht aan een keuken werkblad.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat ga je niet redden met alleen een plaat.
Hoe dikker hoe zwaarder, dus doorhangen zal het altijd bij een normale dikte en je moet het ook nog kunnen belasten.
Je kan het makkelijk in de bouwmarkt testen.
Leg twee latjes op de grond, leg daar een plaat op en druk een beetje op de plaat.

Een optie is om een balk of een metalen koker van muur tot muur te plaatsen, als je die 10 a 20cm naar binnen plaatst zie je dat niet of nauwelijks en lijkt het net alsof je een dunne plaat hebt gebruikt.
Niet te dik anders tik je er met je knieën tegenaan.