Hoe zorg ik dat een taatsdeur dicht blijft?

Ik heb een taatsdeur in mijn nieuwe huis. Deze blijft echter niet in de dichte stand staan, hij gaat automatisch open naar binnen. In de scharnieren is het volgens de aannemer niet op te lossen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als het de aannemer is geweest die de deur geplaatst heeft,dan zal hij dit ook op moeten lossen zodat de deur wel in de dichtstand blijft staan.

Antwoorden (3)

Je zult de scharnierpunten moeten verplaatsen.

Ga eens zo voor de taatsdeur staan dat de scharnierpunten aan de rechterkant van de deur zitten. Als het bovenste scharnierpunt nu meer naar links zit dan het onderste scharnierpunt, zal de deur vanzelf naar links draaien - in dit voorbeeld zal de deur dus vanzelf dicht gaan. Als het bovenste scharnierpunt meer naar voren (naar jou toe) zit dan het onderste scharnierpunt, zal de deur vanzelf opendraaien, en wel zodanig dat de deur naar jou toe komt. Als het bovenste scharnierpunt meer naar achteren (van jou af) zit dan het onderste scharnierpunt, zal de deur ook vanzelf opendraaien, maar dan zodanig dat de deur van jou af beweegt.

De deur beweegt dus altijd in de richting waarin het bovenste scharnierpunt zich bevindt ten opzichte van het onderste scharnierpunt. Dit komt door de zwaartekracht.

De oplossing is dus het verplaatsen (verschuiven) van één van beide scharnierpunten, zodanig dat de deur daarna vanzelf in de juiste richting beweegt (dus: dicht gaat).

Als jouw constructie het onmogelijk maakt om het scharnierpunt te bewegen, kun je ook de deur bewegen ten opzichte van het scharnierpunt. Met die methode kun je echter veel minder corrigeren dan wanneer je de scharnierpunten zelf kunt verplaatsen.

Toegevoegd na 1 minuut:

De aannemer heeft dus gelijk wanneer hij stelt dat het IN de scharnieren niet kan worden opgelost.

Het kan echter wel worden opgelost door de scharnieren op een andere plek aan het kozijn te bevestigen. En dat is toch echt een taak van de aannemer: het is zijn taak een nieuwe deur goed uit te hangen.

Cryofiel
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De aannemer wil het ook oplossen, hij weet alleen niet hoe. Het is een taatsdeur, dus geen kozijn alleen een draaipunt in de vloer en het plafond. De deur is ruim 1 m breed en 2,8 m hoog.
We denken aan een soort stopje ter plaatse van het neutrale punt, een soort wieltje waar de deur door wordt tegengehouden, maar waar je m wel voorbij kunt duwen. De deur zwaait beide kanten op.
Cryofiel
11 jaar geleden
Ik weet wat een taatsdeur is.   ;-) Goed, geen kozijn dus, maar de draaipunten in vloer en plafond. In dat geval blijft mijn beschrijving opgaan: je zou het draaipunt dat in het plafond zit, wat moeten verschuiven, zodanig dat het (in mijn voorbeeld) links van het onderste draaipunt terechtkomt. Nu zit het bovenste draaipunt waarschijnlijk *voor* het onderste draaipunt, gezien vanaf de kant waar de deur vanzelf naartoe draait. Je kunt natuurlijk ook het onderste draaipunt verplaatsen, zodanig dat het (in mijn voorbeeld) rechts van het bovenste draaipunt terechtkomt. Of het verplaatsen van een draaipunt in jouw situatie mogelijk is, kan ik natuurlijk niet beoordelen. Het maken van een stopje is een lapmiddel. Het zorgt er weliswaar voor dat de deur dicht blijft zitten, maar de deur zal nooit vanzelf terug dichtdraaien, terwijl dat eigenlijk wel de bedoeling is.
Heeft hij een nieuwe pot geplaats? Dat was op mijn werk het probleem, de deur daar bleef ook steeds open staan. De TD had het over de "pot" die defect was, en heeft er een nieuwe in laten plaatsen, probleem verholpen.

Het was wel rotwerk, dus het zou kunnen dat die aannemer van jou het niet wil doen, en daarom zegt dat hij het niet kan verhelpen. Wel raar trouwens dat hij dat zegt. Lekkere aannemer dan...
11 jaar geleden
Het lijkt mij dat het draaipunt van de deur verkeerd gemonteerd is in de deurpomp (pot). Waarschijnlijk moet die een kwartslag verzet worden.