Waarom heeft mijn RVS schroef voor het vastschroeven van vlonders een stukje zonder schroefdraad in het midden van de schroef?

Zie de foto, zijn hele speciale en dure schroeven. Maar wat is precies de functie van het gedeelte zonder schroefdraad?
Bij gewone spaanplaatschroeven is er soms ook een stuk zonder schroefdraad maar dat zit precies onder de kop.
Dat geeft me het idee dat dit toch anders is bedoeld.

Picture for question
11 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Normaal zorgt de kop van de schroef ervoor dat de plank of vlonder op onder balk vast gezet wordt. Aan deze schroef zit een hele kleine kop en zou je de schroef door het hout trekken en de plank niet vast kunnen zetten.
Het tweede stuk schroefdraad zorgt ervoor dat de plank stevig tegen de balk aan getrokken wordt.
Het voordeel van deze schroeven is: de kop is minder zichtbaar en omdat er waarschijnlijk met een inbus geschoefd moet worden is de kans groter dat je de schroef er beter in kan draaien wat bij een kruiskop schoef van rvs wel een te wensen overlaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij de normale schroeven met dat stuk zonder draad bij de kop is om hetgeen wat je wilt schroeven 'aantrekt' je krijgt het anders niet voor elkaar als je een plank niet goed aanduwt strak op de balk te schroeven want de onderlinge afstand blijft gelijk bij een schroef met volledig draad, en nu kun je dat laatste stukje aantrekken. Bij dit type schroef heb ik geen flauw idee....

Het beste antwoord

Waarom ze dit gedaan hebben, staat in een
Productomschrijving van Spax-vlonderschroeven RVS
-----------------------------------------------------
Met extra diepe torx aansluiting voor een betere grip van de schroefbit.
De spoed van de schroef is voorzien van golfsnedeprofiel tot in de punt;
voor sneller en lichter indraaien.
Met extra schroefdraad onder de kop, hierdoor trekt de schroef extra aan
voor een blijvend sterke constructie.
Zonder voorboren (hard) houten vlonder constructies maken.
Geschikt voor hardhout, zoals Bankirai,
Voorzien van freesribben en cut point.