Kan je op een CV een batterij of accu aansluiten op zodat als je eens zonder stroom komt te zitten niet ook nog eens je verwarming verliest ?

Ooit ben ik door overgang stroom provider
fout in de administratie plots afgesloten met dikke naheffing natuurlijk :(
Maar niet alleen was ik stroom kwijt maar ook verwarming
gas was er wel.
maar CV deed het ook niet omdat er geen stroom was.
wil dat nooit weer meemaken.

Toegevoegd na 4 minuten:
en waarom zit dit eigenlijk niet standaard op een CV ketel ?

14 jaar geleden
3.6K

Het beste antwoord

Ja, dat kan heel goed. Je moet dan zoeken naar een UPS. Een Uninteruptable Power Supply, zoals die bij computers heel gebruikelijk zijn. Daar zitten accu's in die 220 volt maken als de stroom uitvalt. Hoe groter, hoe langer die het uithoudt, en hoe duurder, uiteraard.
Plaatje bij antwoord
AWM
14 jaar geleden
capthavoc
14 jaar geleden
Gebruikt een CV dan echt de volle 220 v? Ik weet dat er een 220 V snoer uit komt maar wordt niet naar beneden gesteld middels een trafo ?
enkel en alleen voor de aansturing van de CV ?
dat is een simpel chipset lijkt me. Ik bedoel het enige wat hoeft te draaien is het aansturings gedeelte dat gebruikt toch niet 220 V ?
Mijn thermostaat draait wel op batterijen.
en de draadjes die naar de cv lopen zijn voor en ongevaarlijk spanning. Dus bestaat er ook een methode die goedgekeurd is
of zelf uitgevoerd kan worden door een monteur
om hem op batterij te krijgen ? Of misschien anders gezegd heeft een CV ook een mehode om te werken zonder stroom?
Al was het maar een simpele aan/uit stand ?
zodat als de stroom uitvalt de kachel toch blijft werken ook al moet je dan handmatig de zaak aansturen ?
AWM
14 jaar geleden
Ja, heus, dat gaat echt werken. Alles werkt op 230 volt tegenwoordig. Nee, er is geen ander mechanisme om je ketel aan te houden dan hem te blijven voorzien van netspanning.
Er zitten volgens mij geen nadelen aan. Je moet wel uitrekenen hoelang ie dat volhoudt, een klein rekensommetje.
Dan kun je berekenen welk model met welke capaciteit je kunt kopen.
En de accu's hebben niet het eeuwige leven, die moeten elke paar jaar vervangen worden. Maar het kan echt! Ik ken mensen die zo een ding hebben staan bij hun ketel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn eerste +-je voor jouw Antwoordman.
AWM
14 jaar geleden
Nou, dank je dan maar weer!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat ben je toch een chagrijn. Chronisch.
capthavoc
14 jaar geleden
Ok waarom weet ik niet maar ik was inderdaad in de veronderstelling dat ik alleen de aansturing van stroom zou moeten voorzien maar dus de pomp heeft 220 v nodig.
en trekt meer dan ik in eerste instantie dacht
Dus is een UPS inderdaad de enige oplossing.

Andere antwoorden (1)

Niet echt de pomp van je verwarming verbruikt zo veel stroom dat een ups maar kort gaat werken,enals je door zo'n oorzaak van de stroom afgesloten word is dat eerder een kwestie van dagen dan van uren.
Wat je wel kunt doen is een draagbaar stroomaggeraat huren of kopen waar je je cv ketel op aansluit in dergelijk gevallen,het kost je dan wel de brandstof maarje huis kun je in ieder geval verwarmen.Wel buiten zetten en starten ze lopen op brandstof en kunnen lekken of co uitstoten .
Een andere mogelijkheid als je toe zou zijn aan een nieuwe ketel is een mini warmte kracht koppeling aanschaffen deze gebruikt gas om stroom op te wekken war je de pomp in geval van nood ook op kunt laten draaien. Door de stroom terug te leveren kun je een deel van de installatie terug verdienen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Ik heb een paar vragen aan je, die je zullen laten zien dat je er naast zit.
Wat is het stroomverbruik van een gemiddelde HR-ketel?
Wat kan een beetje UPS leveren?
Hoe lang duurt de gemiddelde stroomstoring in Nederland?
Hoe veel Watt-uur is dus aan te bevelen voor de UPS?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een cv pompje doet ca. 100 Watt. De hele ketel komt dus niet boven de 200 Watt uit.