Hoe kan ik het beste mijn jokkmokk ikea tafel verfen?

Ik wil graag mijn jokkmokk eettafel donkerbruin verfen. Bij de productomschrijving op de website van ikea staat dit: massief grenen, Beits, Blanke acryllak.
Hoe kan ik het beste nu mijn tafel gaan verfen? Welke stappen kan ik het beste nemen? Want ik weet dat je niet alleen kan gaan verfen maar eerst moet schuren en toestanden. Graag jullie advies!

11 jaar geleden
4.9K

Antwoorden (4)

Zoals je zelf al aangeeft: Eerst schuren, dan schoonmaken (want dat schuurstof wil je niet in je verf hebben) en dan verven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor het schuren eerst schoonmaken, anders schuur je de viezigheid in je tafel.
Ik heb mijn grenen tafel vorig jaar door mijn zoon laten opknappen. hij heeft hem eerst geschuurd, eerst met grof papier, daarna met fijner papier en daarna ontvet, hierna interieurlak van Rambo aangebracht en deze na droging weer licht opgeschuurd en nog een laag aangebracht, op dezelfde manier nog een derde laag, deze lak is op waterbasis en dus geschikt voor jouw tafel, speciaal voor intensief gebruik en kan tegen een stootje, onze tafel is nog als nieuw.

Toegevoegd na 15 minuten:
Rambo interieurlak is gewoon transparant en laat de houtnerf dus wel zien, er is geen grondverf nodig, want dan verdwijnt de houtnerf, er is ook een dekkende variant, daar is grondverf wel nodig, maar in dit geval kies je voor de transprante variant.

Toegevoegd na 56 minuten:
Het filmpje laat zien dat er kneedbaar hout wordt gebruikt, in dat geval moet je kiezen voor een kleur die dicht bij de kleur van de tafel ligt, als je geen kneedbaar hout gebruikt, kun je ook kiezen voor een donkere kleur op een lichte tafel. hoe meer lagen je aanbrengt, hoe donkerder de kleur wordt, deze lak is veel geschikter dan beits, omdat het elastisch is en krasvast.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
lucius0605
11 jaar geleden
Ik snap het niet helemaal. Ik heb nu dus een eettafel met volgens de ikea de volgende kenmerken: massief grenen, Beits, Blanke acryllak. Ik neem aan dat die laatste 2 dingen ikea dus op het hout heeft gedaan.
Mijn vraag is hoe ik nu op de beste manier deze tafel kan omtoveren naar een donkerbruine kleur met behoud van het zicht van de nerven.
Op jou filmpje zie ik een licht gekleurde tafel, ook grenen? Er gaat een soort van witte substantie op. Ik vind de tafel na het verven er veel witter uitzien, maar op het laatste shot in de woning is de kleur van de tafel weer veel meer grenen.
Dus wat zou jou stappenplan zijn voor het creeren van die donkerbruine kleur? Is die lak dus ook beschikbaar in een donkere kleur, is het dan dus een vervanger voor verf?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit was voor jou niet zo'n best instructie filmpje, echter heeft deze lak dezelfde eigenschappen als beits, trekt ook in het hout, ( waardoor de verf na droging er minder wit uitziet), is ook zonder grondverf aan te brengen en laat de nerf zichtbaar, het heeft alleen meer voordelen dan beits, onder andere de goede krasbestendigheid en de elastische eigenschap,maar ook dat je met 1 pot klaar bent en er dus niet 2 verschillende soorten hoeft aan te schaffen, wat bij beits wel het geval is, om het krasvast te maken moet daar een krasvaste laklaag overheen, laat je eens adviseren bij de bouwmarkt, of de verfspeciaal zaak, als je hier aan twijfelt, dat hebben wij destijds ook gedaan en met prima resultaat.
lucius0605
11 jaar geleden
Oke maar dat beantwoord nog niet de vraag of ik dit kan vervangen voor verf. Op google vind ik een plaatje, http://www.google.nl/imgres?imgurl=http://www.verfvoordeelshop.nl/media/wysiwyg/rambo_trans_binnen.jpg&imgrefurl=http://www.verfvoordeelshop.nl/rambo-interieur-lak-transparant-750-ml.html&h=462&w=595&sz=158&tbnid=jqhCglhUnD8JQM:&tbnh=90&tbnw=116&zoom=1&usg=__R5D8AwfiD12Q5YjpoOFKtbdfOak=&docid=josLs8KesgX0oM&sa=X&ei=Gf4YUf67KobC0QXtxoCADA&ved=0CFAQ9QEwBA&dur=342 Lijkt erop dat dit dus wel het geval is. Warm walnoot of puur allisander lijken mij goede kleuren voor in mijn interieur. Nu dus een kwestie van schuren, stofvrij maken, en deze lak erop doen? desnoods na elke laag weer licht opschuren, stofvrij maken en nog een laag?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, het heeft dezelfde functie als verven, alleen verdwijnt bij verven de houtnerf en bij dit blijft die zichtbaar, verder kun je hiermee de tafel kleuren, net zoals bij verf en beschermd dit het hout, net als verf, ik hoop dat je vraag nu is beantwoord, zoniet dan vraag maar weer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bovendien is het minder gevoelig voor krassen dan verf.
lucius0605
11 jaar geleden
ja nu word het duidelijk! Wat is nu het beste stappenplan? schuren, stofvrij maken, laag van die lak. Wil ik de kleur donkerder, dan weer schuren, stofvrij maken, nog een laag. Of zijn meerdere lagen zoiezo nodig? Met wat voor kwast? Zeker niet met een roller? Als ik echt alleen schuurpapier nodig heb en een pot van die lak voor 18 euro, dan is dat een stuk goedkoper om een oude tafel weer nieuw leven in te blazen, dan om een nieuwe dure donkere tafel te kopen. ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eigenlijk kun je het beste voor het schuren ontvetten, dan raakt je schuurpapier niet vol met vet en vuil, alleen met stof, na het schuren de tafel stofvrij maken en beginnen met lakken, dit kan met kwast voor moeilijk te raken stukjes en verder met een roller. kijk even goed naar het filmpje hoe de whitewash wordt aangebracht, zo kan het ook, laat je in de bouwmarkt of bij de verfspeciaalzaak adviseren welke roller en kwast je het beste kunt gebruiken, want niet iedere roller en kwast zijn geschikt voor deze klus. Waarschijnlijk kunnen zij je meer waardevolle tips geven. Kies voor het ontvetten voor water met een scheut ammonia, of voor st Marc, of HG verfhechtreiniger, laatste 2 zijn ook erg goed, maar hebben als voordeel dat ze niet stinken. Koop ook 2 pakjes of rollen schuurpapier, grof voor de eerste laag, fijn voor de tweede laag, om de tafel echt glad te krijgen en voor tussen de laklagen door, daarvoor heb je geen grof papier nodig.
lucius0605
11 jaar geleden
Oke dus als ik het goed begrijp pak ik een emmer met water met een scheut ammoniak. Dan met een doekje de tafel vetvrij maken en laten drogen. Dan schuren met grof schuurpapier. Dan stofvrij maken. Dit kan gewoon met een vochtig doekje met water toch? Hoeft dan toch niet met ammoniak? Dan de lak erop, laten drogen. Zijn meerdere lagen zoiezo nodig? Of is 1 laag wel helemaal dekkend? Anders dan dus weer schuren, maar dan met fijn schuurpapier, dan weer stofvrij maken met doekje met water. Laten drogen, 2de laag etc..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Na het grove schuurpapier alijd nog een keer met fijn schuurpapier naschuren, dit om de tafel glad te krijgen.
Het stofvrij maken kan met een stoffer, een vezeldoekje of stofdoek, of zoals jij voorstelt met een vochtig doekje.
Na de eerste laag zie je het kleurresultaat, de transparante lak is niet dekkend, omdat anders de houtnerven niet meer zichtbaar zijn, je kunt dan beslissen of je er nog een tweede en eventueel derde laag overheen doet, hoe meer lagen, hoe donkerder het resultaat, wel zie je bij meer lagen de houtnerven steeds slechter.
Verder heb je het begrepen.
Persoonlijk vind ik beitsen mooier; je krijgt wel de kleur maar je blijft de nerven nog wel zien. Bovendien kan je dat rechtstreeks aanbrengen. Bij verven moet je het eerst schuren, dan gronden (is in bovenstaand antwoord vergeten) en dan aflakken, maar dan zie je geen structuur meer en had je net zo goed een kunststof tafel kunnen kopen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
lucius0605
11 jaar geleden
Ik wil inderdaad nog wel graag de nerven zien, maar ik wil ook dat mijn tafel donkerbruin word. Dus beitsen en verven? Kan dat?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Neen, alleen beitsen, hoe meer lagen, hoe donkerder, echter je blijft de nerven wel zien. Met verven breng je echt een deklaag aan!
Wat het allerbelangrijkste is(wij zijn meubelfabriek)dat je de tafel helemaal schoon moet zien te krijgen,als er maar een spoortje lak op zit, krijg je hem nooit gebeitst.
Wil je echt een goed resultaat met beits krijgen zou ik hem in de afbijt zetten.
Ik weet, niet milieu vriendelijk ,maar vooruit,dat kan er nog wel bij.
Ik ben er van overtuigt dat je met schuren de lak er nooit helemaal af krijgt.
Als je hem over zou lakken en niet beitsen dan is het geen enkel probleem.
maar wil je met beitsen een mooi resultaat,dan is dit de beste oplossing.
Zoek een plekje waar je de tafel kan behandelen want afbijt stinkt wel.
burgos
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De Jokkmokk tafel is een strakke tafel, zonder krullen of andere fratsen, zo'n tafel krijg je ook met schuurpapier wel kaal, bovendien zitten er aan het gebruik van afbijt best wat spelregels, het is verstandig je ogen te beschermen en je moet voor gebruik, niet vergeten, een gat in het blik te slaan , voordat je het blik opent, omdat het anders gaat spatten en dat spul wil je niet in je ogen krijgen. Wel goed advies voor iemand die geen kracht heeft en geen schuurmachientje tot zijn beschikking heeft, een schuurmachientje koop je ook voor minder dan 2 tientjes en is stukken veiliger.
lucius0605
11 jaar geleden
Oei, nou ik vind het ontkalken van mijn senseo al eng (dat doe ik al buiten door al die dampen) , dus denk niet dat ik afbijt ga gebruiken. Wat zou er eventueel in het ergste geval kunnen gebeuren? Als ik dus alleen ga schuren en dan die speciale rambo interieur lak ga gebruiken?
burgos
11 jaar geleden
Dat is helemaal geen gek idee, dat schreef ik al,als je niet wil beitsen,gewoon overlakken.
Dat lukt altijd.
Dus ontvetten met ammonia(stinkt ook hoor)Lekker schuren,niet te grof
en dan overlakken.
En geloof mij maar,succes verzekerd.
Werkse.
lucius0605
11 jaar geleden
Maar burgos, er word gezegd dat de rambo interieurlak dezelfde eigenschappen heeft als beits, omdat he o.a ook IN het hout schijnt te trekken, net zoals bij beits.
burgos
11 jaar geleden
nee hoor, beits is alleen om te kleuren,wat jij bedoelt is lak met een kleurtje.
Maar als je er niet uitkomt, de mensen in een dz willen jou echt wel helpen met advies.
Ga gewoon even naar een bouwmarkt.
Groetjes.