Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

mag ik een 2e stoppenkast ophangen bij verbouwen?

wij willen graag gaan verbouwen en met name een compleet nieuwe bijkeuken zetten, waarbij onze nieuwe keuken hierin geplaatst zal worden.
toen we hier kwamen wonen heb ik een nieuwe groepenkast gezet waar de oude hing , in de meterkast naast de voordeur. mag ik nu in de bijkeuken ook een groepenkast plaatsen? (gevoed door 1 hoofdgroep die de aardlekschakelaar in de 1e oorspronkelijke groepenkast vrij passeert)
of ben ik bouwtechnisch verplicht om nieuwe groepen in de oude kast bij te zetten en hieruit te gaan verdelen?
dank voor jullie inzicht
rgrol

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Vanaf de "gemeentestop" ben je geheel vrij om je ledingen/stoppenkasten aan te leggen/aan laten leggen. Daar heb je geen extra vergunning oid voor nodig.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn zelfs speciale systemen voor (nogal duur)
http://www.eaton.com/EatonNL/Electrical/Energiedistributie/Groepenkasten/Tiara/index.htm

Bijna altijd is het makkelijker en goedkoper om de huidige kast uit te breiden.
Je hebt er ook een plek in de keuken voor nodig waar je bij moet kunnen, het kost je waarschijnlijk een keukenkastje. (waar officieel niks anders in mag staan)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
U mag altijd een 2e kast bijplaatsen maar u moet er dan wel op letten dat u een aftakking maakt NA de bestaande verliesstroomschakelaars.
Als u dit niet zou doen en een aftakking maakt op de inkomende kabel dan moet opnieuw verliesstroombeveiliging installeren, wat natuurlijk duurder uitkomt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding